"Man får väl mäta in var fästena ska sitta... pysslar vanligen med personalfrågor så att klura på sådana här lösningar är på hobbynivå"

Tja, själv är jag journalist = tänker hyfsat analytiskt, men är sorgligt nog usel på praktiska grejer. :-?
Forumet är med andra ord en förutsättning för att det ska bli ett nytt kök...
Jag tror att jag snor din idé rakt av! Tusen tack för tipsen Ms Smirk!

marynd skrev:
Jag har oxå fastnat för planglas bakom spisen men har funderat lite, hur sätter man fast det så det inte trillar ut? Med silikonfog? men då syns väl den? Vad kostar planglas?
/Maria
Hej!
Ja, jag är tämligen säker på att det är med silikonfog, det blir i vilket fall väldigt snyggt!

Vad planglas kostar per kvm vet jag ej. Jag TROR dock att jag hört priser på allt ifrån 600 till 1500 kr, beroende på kvalité och tjocklek.

Dette skrev:
Ms_Smirk: Fröken Smirk, det var ungefär så jag menade  ;). Hade inte tänkt på konsol-möjligheten vilket kan fungera. Ska fundera....är inte snickare utan ekonom så.... :D
Har funderat på spottar där upp men har ett ljust kök ändå så det räcker.
/Dette
vi har samma problem i vårt kök, när det väl är klart där ovanför fläkten vid röret. Kan du då visa en bild hur det blev? Och hur du gjorde :)

Hej,
Vi har också valt vita luckor och svart blankpolerad granitskiva, vi är i samma sits som ni :-/

Men när vi var på Kakelpalatzet i Mölndal fick jag ett bra tips. Inredaren/säljaren sa åt oss att sätta köket först, göra klart allt, golv, skiva skåp mm.
Sen tyckte han att jag skulle hälla upp ett gott glas av något ;), sätta mig ner vid mitt bord, och känna efter, just för att det är så svårt och viktigt.
Han sa att det är tusen ggr lättare att välja när man har fått en "feeling" för sitt favoritrum.
Kanske lite väl mycket Ernst Kirschsteiger?
Jobbar dock som dekoratör/inköpare i en inredningsbutik och har faktiskt coolat ner mig lite i sökandet av det perfekta kaklet/glasmosaiken/rostfria stålskivan mm

Kanske att det funkar för er? Lycka till

Tack för tipset, TyraMyra!
Tyvärr funkar det inte för oss... vi måste välja kakel rätt snart, långt innan köket är färdigt, eftersom vi bygger ett helt hus med Sjödalshus. Så det enda vi har att gå på är ritningarna och bilden på köket. Så vi försöker hitta lite inspirerande bilder och tips i tidningar (och byggahus.se såklart  ;))

Har ni själva några funderingar än på vad ni ska välja?

Just nu har vi en kort paus i kakelfunderandet, huset levereras på torsdag  :) och vi har lite att fixa med på tomten innan dess...

marynd skrev:
Jag har oxå fastnat för planglas bakom spisen men har funderat lite, hur sätter man fast det så det inte trillar ut? Med silikonfog? men då syns väl den? Vad kostar planglas?
/Maria
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=9362

Lite sent kastar jag mig i den här tråden.

Jag skulle vilja tipsa om marockanskt betongkakel. Lite annorlunda och riktigt läckert!
Milda färger i grått och naturvitt kanske skulle passa hos er?!

Inspiration
c5_A27.jpg
http://www.hvengaard.se/c/c1.shtml

Ja! Kör på det så blir ni lite annorlunda.
Glas bakom diskbänken är snyggt, men börjar det inte kännas liiite daterat?
Det här är kul, nytt och annorlunda. Ligger vad jag föstår kostnadsmässigt på samma nivå som glasskiva.
Linska, din smak är utsökt. Som vanligt!

Linska - det var riktigt snyggt!!

[smiley=dankk2.gif] Tack så mycket!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.