Har haft en rörläggare hos mig som flyttat ner rören från väggen till under den blivande diskbänken (gammalt hus, ej stambytt). Nu har väldigt många som varit hos mig påpekat att det är inte godkänt för inbyggnad, de kopplingarna som sattes dit får inte byggas in. Det är s.k. prisolrör med klämringskopplingar som är ditsatta. Vad jag har hört så ska det vara presskopplingar istället, de är godkända för inbyggnad.
Enligt byggnorm får man tydligen inte bygga in klämringskopplingar och mitt försäkringsbolag ersätter inte skador som inte är gjorda enligt byggnorm (har frågat dem). Jag har givetvis påpekat detta för företaget som gjort installationen, utan resultat. De säger bara att deras försäkring gäller, men jag har hört från andra i branschen att detta kan bli ett problem.
Vad gör jag, köket kommer om en månad och jag vill inte ha några förseningar p.g.a. detta. Ska man helt lita på att företaget som gjort arbetet ersätter en eventuell skada, och vad händer om de skulle gå i konkurs t.ex.?
Det känns inte kul att sätta upp ett dyrt kök med granitskiva och veta att rörarbetet kan börja läcka när som helst och förstöra köket...självklart så kan jag inte acceptera att ha en inspektionslucka mitt ovanför diskbänken, där ska sitta kakel.

Om jag fattat allt rätt så får man numera inte bygga in några kopplingar dolt, inte presskopplingar heller.

Ska du ansluta blandaren i väggen eller i skivan, ska den vara i skivan så kan du ju ha kopplingarna i skåpet under

/M

Rören går i ett schakt precis bakom där vaskskåpet ska sitta. Har fått förslag på att öppna upp i schaktet och ansluta närmre stammen som går där. I så fall kan man möjligen tänka sig en inspektionslucka under diskbänken, i vaskskåpet.
Som det är nu så är det en rörstump som sticker ut en halvmeter till vänster om stammen, och där sitter klämringskopplingen inne i väggen, ovanför diskbänken.
Problemet med att ha blandaren i väggen är dels att det knappt finns sådana blandare (de har absolut inte diskmaskinsavstängning) och så blir det problem att koppla golvdiskmaskinen också. Placeringen av den gamla kranen stämmer inte med den nya planlösningen. Det kommer ett stambyte om ca 5 år, men jag kan inte vänta så länge med köket..

Självklart skall du inte acceptera ett jobb som inte är fackmannamässigt utfört. Räkna inte med att företaget som utförde jobbet kommer vilja ta något ansvar den dagen det händer någon. Om det ens finns kvar.

Nej, jag kan inte acceptera att ett jobb som jag betalat dyra pengar för inte är fackmannamässigt utfört. Just nu går jag och väntar på besked om de kommer att vilja åtgärda det hela (har kontaktat huvudkontoret nu). Mina kontakter med firman tidigare har varit resultatlösa, därför vände jag mig till deras huvudkontor istället, men p.g.a. semestrar och annat har det dragit ut på tiden.
Dagarna bara går och snart är det kanske för sent att anlita en annan firma. Har nämligen funderat på att göra det, för det känns inte bra att ha en fuskinstallation i det nya köket.
Kanske bättre att låta någon annan rätta till det nu och kanske gå till ARN och försöka få tillbaka pengarna för den första felaktiga installationen? Vad gör man, nu är det 3 veckor till köket kommer och väggen ska även lagas innan dess? Hur länge vågar man vänta, för det är inte lätt att få tag på rörläggare idag.

ankan35 skrev:
Kanske bättre att låta någon annan rätta till det nu och kanske gå till ARN och försöka få tillbaka pengarna för den första felaktiga installationen?
Du gör det ju på egen risk. ARN:s beslut är inte tvingande så firman kan välja att inte följa beslutet även om du får rätt (då hamnar de på den "svarta listan" -- men det finns en hel del företag som inte bryr sig ett skvatt om de hamnar där).

Denna firman lovade att de hade pratat med både försäkringsbolag och säker vatteninstallation och det var inga som helst problem, arbetet var godkänt enligt alla eftersom det inte gick att göra "på något annat vis", och det var ingen risk att det skulle börja läcka, "det gör det inte om man spänner kopplingarna ordentligt".
Så då är det tydligen ok att sätta vägguttag i duschen med samma kommentar, "går inte att sätta någon annanstans, inga problem om man inte spolar vatten på det".
De har även sagt att de inte tänker betala för att någon annan ska göra om jobbet, vilket de är skyldiga enligt konsumentköplagen.
Jag har gett dem några dagar att komma och göra om installationen så den blir godkänd, men jag måste nog ta dit en besiktningsman efteråt, jag litar inte på dem. Har ingen större koll på byggnormer själv, det är därför man anlitar proffs.
Jag tror inte en sekund på att de kommer att ersätta mig om det skulle bli en vattenskada som förstör köket för hundratusen kronor, särskilt inte när de håller på och tjafsar om en installation som kostar några tusen.
Suck, det är verkligen frustrerande att hålla på och försöka att få rätt.

C
ankan35 skrev:
De har även sagt att de inte tänker betala för att någon annan ska göra om jobbet, vilket de är skyldiga enligt konsumentköplagen.
Det är iofs inte riktigt sant. Till att börja med så är det konsumenttjänstlagen som är tillämplig här - reglerna är iofs snarlika. För det andra så ger inte lagen dig rätt till ekonomisk ersättning rakt av - du måste normalt först ge näringsidkaren möjlighet att själv avhjälpa felet (utan extra kostnad förstås).

Firman har kontaktat mig och kommer att kreditera fakturan, så jag kan anlita någon annan istället.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.