Tänker mig en fyra meter lång bänk i rostfritt med ho och arbetsyta och infälld häll. Finns det någon nackdel att ha ho direkt bredvid häll och ha stor arbetsyta på andra sidan hällen?

Oftast ser man ju arbetsyta på båda sidor om häll.

Knäpp fråga kanske, men påverkar mina vidare köksplaner.

Nackdel med att inte ha avställningsyta vid sidan av hällen kan vara då man snabbt behöver dra en kastrull åt sidan. Det kan också bli trångt då man är två i köket. Eller att du hela tiden får slask på spisen då du sköljer och diskar.

Ja, stora problem! Om du har möjlighet att göra en annan planering så gör det! Bänkbiten mellan ho och häll är den absolut viktigaste i hela köket! Finns ingen yta där så kan du ha 10 m bänk och det känns ändå trångt och svårjobbat. Kolla lite hur du gör när du lagar mat. Det är mellan ho och häll det mesta sker. Man sköljer grönsaker, hackar dem och så vickar i dem från skärbrädan ner i kastrullen. Eller håller på med kött och behöver ha vatten nära för att skölja händerna medan man vippar ner första omgången biff i pannan.

det ska helst vara en bra arbetsyta emellan spis och vask (60-100cm) för där emellan står man oftast och förbereder maten och samtidigt har man kol över det hela ;). Jag har haft spis och vask med 3cm! mellanrum i 1 år och det slutade med stor ommöblering i köket på grund av det. Hade haft en bra ergonomiskt planerat kök förut och stod inte ut med sånt försämring ... men har du haft ännu sämre kök innan så kanske upplever du det som en förbättring i alla fall ;). Men jag skulle avråda dej att mista den arbetsytan om du kan välja. Det är aldrig bekvämt även om man är ensam om att laga mat :).
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.