Efter att ha pratat med Ikeas kundtjänst några gånger samt varit ute på varuhuset i Kungens Kurva så har jag fått fram följande info om eftermontering av dämpare för kökslådorna:

1. Om man har den senaste versionen av lådskenor så kan man för 69:- per låda (2 st Blumotion-dämpare) efterbeställa dessa via kundtjänst och leveranstiden ligger på ca. 2-3 veckor. Artikelnr: 601.086.77

OBS! Just nu kan man endast beställa dessa via kundtjänst, dom finns ej på varuhusen. Tydligen gäller detta tills dom fått fått igång leveransvolymerna. Fraktkostnad för de 15 lådor som jag behövde blev 170:-.

2. Om man har den äldre versionen av lådskenor kan man för 169:- per låda köpa ett kit som består av 2st av den nya modellen av skenor samt 2st dämpare. Dessa finns på varuhusen (iallafall på Kungens Kurva). Artikelnr: 801.086.76

Hur ser man då skilland på nya och gamla skenor?
- På de nya är skenan som är skruvad i bänkskåpet 39,5 cm lång samt har 3 st hål i bakkanten.
- De gamla är ca 35 cm långa samt saknar hålen.

För övrigt så har jag fått reda på att de lådor med Blumotion-dämpare som andra köksleverantörer erbjuder inte är av samma typ som Ikeas utan en från början med skenan helt integrerad version.

Även Ikeas vanliga luckdämpare som är ifrån Blum är inte samma som om man köper till utseendet liknande Blum-dämpare ifrån någon annan leverantör. Tydligen är Ikeas av lite enklare art men ngt sämre funktion. Detta iallafall enligt en säljare på Theofils i Stockholm

För övrigt har jag valt att köpa Blum-gångjärnen med integrerade Blumotiondämpare för köksluckorna hos Theofils. Kostade ca. 40:-/gångjärn inkl. dämpare). Ikeas gångjärn kostar ju 40:-/paret exkl. dämpare och deras gångjärn fungerar inte med integrerade dämpare så det verkar vara ett bra pris.

Fick idag låddämparna ifrån Ikea, var hur enkla som helst att montera! Tog max 2-3 minuter per låda och fungerar riktigt bra. :)

Har ingen längre personlig erfarenhet ifrån Blums fabriksmonterade dämpare som "märkestillverkarna" använder men mitt intryck är att Ikeas är lika bra som dessa (har testat dom som Ballingslöv, Tibro kök och Kvik har i utställningarna).

För 69:- extra per låda så kan jag varmt rekommendera att ni köper till dessa får att få en skönare känsla när ni stänger lådorna.

Har kanske missat något, men är de här nya dämparna standard på lådor som man köper nu, eller måste man beställa dom separat?

Vi beställde våra skåp förr veckan.

Förstår att det är lite oklart för många om de nya låddämparna till IKEAs lådor! Själva låddämparen köps separat i ett eget paket, men numera läggs detta oftast till automatiskt i ordern när säljaren slår in koden för en lådhurts. Är du osäker på om de kommit med så kontrollera om det finns RATIONELL låddämpare med i ordern. Dämparna har under en längre tid bara funnits tillgänliga för beställning, inte att plocka i butik. Därav att många kanske har missat att få dem med sig hem om de plockat köket själva. Men det går bra att kompletera i efterhand.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.