Då nästan alla stommar enbart står på ben (ingen vikt som tas upp av vägg mao) så tyckte inte golvmänniskorna att vi skulle lägga golvet under då det inte kan röra sig fritt. Därför lägger vi golvet fram till benen/sockel samt under kyl/frys och diskmaskin.

Vi får väl se hur det går.. man lär sig alltid något nytt :)

OK, med andra ord så ska ni ha ett trägolv eller laminat av något slag?

Får jag fråga varför ni har valt att inte fästa bänkskåpen mot vägg? Är inte det brukligt och sedan ha ben i framkant? Jag frågar för att lära... :)

Om det bara hade varit så lätt.. så är väl standard, men väggen bakom stommarna är inte rak utan ser mer ut så här i mitten:
-----------------|
                    --------
<här står stommarna>

därför står nästan alla skåp med ca 7cm luft till bakvägg och kan därför inte sättas fast där.

Allt har ju sin förklaring... :)

En fråga till medan farten är uppe: vad har ni för avstånd från bänkskiva upp till väggskåpen?

Jag tycker det blir lire lurigt med Kviks höga bänkskåp och sedan relativt låga väggskåp, vi får så mycket kvar till taket och jag vill inte ha dammsamlarplats ovanför väggskåpen...

Det gick lite fort när vi hade lite hjälp hemma att härja i köket, men jag tror vi satte dem 50cm upp från bänkskivan.

Vi ska även ha vitrinskåp ovanför de skåp som syntes på senaste bilden så det kommer inte bli sådär jättemycket plats över ovanför där. Antar att vi i något senare skede försöker hitta nån avslutbit där uppe.

Vad har ni för takhöjd?

Nöjd med Kvik? Kvalitetskänsla, lösningar, leverens, lätt att bygga, osv?

Några tips till oss som funderar på att inleda affärer med dem? :)

Se till att prata med rätt person på kvik; vi började skissa med en säljare men bytte sen till en annan när vi gjorde klart ritningarna. Kändes mycket bättre på besök2 (även om det var helt ok vid 1:a).

Ska ni köpa vitvaror så kolla upp priserna hos andra så ska ni se att ni kan få ännu bättre hos kvik, de verkar kunna ge finfina rabatter om man pressar lite. I sommar nu har de haft riktigt schyssta priser på siemens och efter att ha meddelat dom om de lägsta priserna jag fått från andra butiker så hamnade vi på samma pris även hos kvik, men fick bättre grejer :)

Takhöjden är 260 (är jag 95% säker på).

Kvaliteten känns bra än så länge. Lite svårt när det inte är klart än, men jag tror det kommer bli finfint. Vi klantade oss lite vid monteringen så man ska nog tänka till åtminstone nån gång extra innan man limmar ihop allt. Det är inte direkt ikea-stil på materialet utan det finns mängder av dubletter, både av skruvar, fästen och tom hela stomsidor där man valt träsida t.ex.

Leveransen var väl sådär, lite kommunikationsmissar angående leveransdatum, utkörning och uppbärning, leverans av vitvaror och uppdelat i många leveranser. Som tur är så hade vi semester så det spelade inte så stor roll. Men hade man haft en riktigt tajt tidsschema så hade det varit riktigt trist.

Nu så gjorde vi iaf ett miniryck igår och satte en hel del stommar och skåp på plats. Köket är i princip användbart med elen inkopplad och nu med skåpen på plats kan vi lasta in alla grejer. Det är fortfarande mycket kvar att göra men skönt att man kan laga mat iaf. Härnäst på tur misstänker jag blir golvläggning så man slipper hoppa in i skor direkt man ska in i köket och äntligen kan flytta in kyl/frysen samt koppla in diskmaskinen. Och sen har vi förstås inget vatten inkopplat än men det hoppas jag blir av kommande veckan. Till slut har vi kakel, väggar och tak.. kommer aldrig bli klart känns det som...

• Picture_010.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur har ni löst det med nivåskillnaden i golvet vid diskmaskinen? Vi tänkte oxå bara lägga golvet fram till socklarna och på ngt sätt bygga upp golvet under maskinen till samma höjd som utanför socklarna. Och förstås lägga på den där plastmojängen ovanpå.

Enligt rådet jag fick av killen vi köpte golvet hos så skulle/kunde vi lägga golvet fram till stommarna. Däremot under diskmaskin och kyl/frys så skulle man lägga vanligt golv. Så det är väl så vi tänkt göra.. och då blir det inget nivåskillnad :)

Hej!

Vad heter bänkskivan?

Skulle man kunna få en närbild på den? Den så otroligt snygg ut tillsammans med den ljusa eken. Är den köpt hos kvik?

Håller själv på att planera ett kök i ljus ek, och den skivan skulle jag kunna tänka mig hemma. ;D

/Jonas

Jag har faktiskt ingen aning vad skivan heter.. den står antagligen på något kvitto som för närvarande är borta i flytten :-?

Har försökt tagit några bilder men det blir bara sådär.. jag kombinerade därför ihop två stycken. Övre delen är hur skivan egentligen uppfattas på avstånd och på undre halvan så syns mönstret.. vetisjutton varför den blev så ljus för så ser den inte ut.

• Picture_013.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur styr ni belysning inuti och under skåpen?

De ligger på två olika kablar som går till "vanliga" lampknappen vid dörren. Så där sitter en tredelad historia som alltså styr lampor i tak, vitrin och under skåpen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.