2 303 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Några frågor angående Kvik?
Undrar om Kvik fortfarande bara säljer kök med sockel, alltså det går inte att få ben. Lite svårt när mitt golv inte är det rakaste så att säga. Dumt att lägga sockeln först, antar att man få justera med passbitar då. Annars kan man väl köpa köket utan sockel och köpa ben och sockel ifrån Ikea.
Sedan så har deras designlinje 80 cm höga skåp jämfört med Ikeas 70 cm, i och för sig bara 12 cm sockel jämfört med Ikeas 17. Men i slutändan med bänksiva blir det ändå 5 cm skillnad i höjd (95 cm). Kan känna att det är lite för högt när man står vid hällen eller har jag fel?
Ingen som har ett Kvikkök som kan ge några kommentarer angående mina frågor?
Väljer just nu mellan Kviks "Asti Ek" och Ikeas Nexus Ek, visst det är en vissa priskillnad men jag tycker bättre om "Asti Ek" som har snyggare samt ljusare ekimitation.
Sedan så har deras designlinje 80 cm höga skåp jämfört med Ikeas 70 cm, i och för sig bara 12 cm sockel jämfört med Ikeas 17. Men i slutändan med bänksiva blir det ändå 5 cm skillnad i höjd (95 cm). Kan känna att det är lite för högt när man står vid hällen eller har jag fel?
Ingen som har ett Kvikkök som kan ge några kommentarer angående mina frågor?
Väljer just nu mellan Kviks "Asti Ek" och Ikeas Nexus Ek, visst det är en vissa priskillnad men jag tycker bättre om "Asti Ek" som har snyggare samt ljusare ekimitation.
Vi har precis köpt ett kvik-kök och allt står på ben för oss. Vi valde mellan Asti och Napoli men tog till slut Asti och det verkar bli bra (långt ifrån klara än).
Tycker inte att det känns speciellt högt när jag står vid bänken, snarare bättre än vanligt. Nu är jag iofs 1.85m lång så är man i krokarna där så är det nog bara bra.
Tycker inte att det känns speciellt högt när jag står vid bänken, snarare bättre än vanligt. Nu är jag iofs 1.85m lång så är man i krokarna där så är det nog bara bra.
Jaha, men då blir det nog Asti för min del också. Vad tog du för bänksiva?Vortex skrev:Vi har precis köpt ett kvik-kök och allt står på ben för oss. Vi valde mellan Asti och Napoli men tog till slut Asti och det verkar bli bra (långt ifrån klara än).
Tycker inte att det känns speciellt högt när jag står vid bänken, snarare bättre än vanligt. Nu är jag iofs 1.85m lång så är man i krokarna där så är det nog bara bra.
Hur löser ni problematiken (för oss i alla fall) med att Kvik bara har 64 cm höga väggskåp (för Design)?
Visst kan man klämma in ett extra överskåp á 32 cm ovanför men det tycker inte jag man ska behöva, det är inget vi har behov av.
Då råder följande dilemma: cirka 30 cm tomrum ovanför väggskåpen, dammsamling eller enorm täcklist?
Alternativt så kan man krympa utrymmet genom att flytta upp väggskåpen något och ev sänka taket. Då uppstår problem två - missmatch med högskåpen som bara är 204 cm höga, inkl sockel.
Kommentarer, tips, synpunkter?
Visst kan man klämma in ett extra överskåp á 32 cm ovanför men det tycker inte jag man ska behöva, det är inget vi har behov av.
Då råder följande dilemma: cirka 30 cm tomrum ovanför väggskåpen, dammsamling eller enorm täcklist?
Alternativt så kan man krympa utrymmet genom att flytta upp väggskåpen något och ev sänka taket. Då uppstår problem två - missmatch med högskåpen som bara är 204 cm höga, inkl sockel.
Kommentarer, tips, synpunkter?
Konstigt, jag var på Kvik idag och då sa dom att det bara fanns hela socklar, alltså inga ben. I så fall fick man köpa ben på Ikea, sa dom!Vortex skrev:Vi har precis köpt ett kvik-kök och allt står på ben för oss. Vi valde mellan Asti och Napoli men tog till slut Asti och det verkar bli bra (långt ifrån klara än).
Tycker inte att det känns speciellt högt när jag står vid bänken, snarare bättre än vanligt. Nu är jag iofs 1.85m lång så är man i krokarna där så är det nog bara bra.
Kök monterar man så att man får höjden 90 cm till överkant bänkskiva.
Alla socklar går väll att kapa efter behov, vilket inte händer allt för sällan.
Om du vill ha ben så är de väll bara å montera sånna??
Dom behövs bara i framkant isf om du skruvar en regel/bräda å väggen.
Alla socklar går väll att kapa efter behov, vilket inte händer allt för sällan.
Om du vill ha ben så är de väll bara å montera sånna??
Dom behövs bara i framkant isf om du skruvar en regel/bräda å väggen.
"Normala" kök är väl 90 cm, men kvik har en specialserie som normalt hamnar på 95cm till översida av bänkskivan.
Märkligt att de inte vill sätta skåpen på ben då. Vi var iaf på kvik ute vid kungens kurva så där vet jag att de kan skicka med ben
Märkligt att de inte vill sätta skåpen på ben då. Vi var iaf på kvik ute vid kungens kurva så där vet jag att de kan skicka med ben
Vi har löst det med att sätta skåp avsedda för att sätta i en köksö på väggen. De är 80 cm, som alla bänkskåp, och är 30 djupa. Man får se till så man får med sig monteringsbeslag för att sätta fast dem på väggen bara.ginnfilt skrev:Hur löser ni problematiken (för oss i alla fall) med att Kvik bara har 64 cm höga väggskåp (för Design)?
Visst kan man klämma in ett extra överskåp á 32 cm ovanför men det tycker inte jag man ska behöva, det är inget vi har behov av.
Då råder följande dilemma: cirka 30 cm tomrum ovanför väggskåpen, dammsamling eller enorm täcklist?
Alternativt så kan man krympa utrymmet genom att flytta upp väggskåpen något och ev sänka taket. Då uppstår problem två - missmatch med högskåpen som bara är 204 cm höga, inkl sockel.
Kommentarer, tips, synpunkter?
Ett annat alternativ vi funderade på var låga skåp nertill och sen fullhöga ovanpå upp till taket, men det föll på att vi har en ventilationskanal att ta hänsyn till som sticker ner 20 cm.
Tack för svaret! Skåpen för köksö, jag antar att de är från Kvik (?), finns de med trä-look-stommar eller är det bara vitt?Cockaby skrev:Vi har löst det med att sätta skåp avsedda för att sätta i en köksö på väggen. De är 80 cm, som alla bänkskåp, och är 30 djupa. Man får se till så man får med sig monteringsbeslag för att sätta fast dem på väggen bara.
Ett annat alternativ vi funderade på var låga skåp nertill och sen fullhöga ovanpå upp till taket, men det föll på att vi har en ventilationskanal att ta hänsyn till som sticker ner 20 cm.
Ärligt talat så har jag ingen aning om Kvik har stommar i trä-look överhuvutaget. Eftersom vi har valt deras högblanka vita kök så har det liksom inte varit aktuellt att tänka på. Men om de har det i övriga sortimentet så borde även ö-skåpen ha det tycker jag.ginnfilt skrev:
Klicka här för att svara