13 532 läst ·
4 svar
14k läst
4 svar
Fläktskåp IKEA
Skall ha 90´s höjd på stommarna från Ikea. Fläktskåpen finns ju dock bara i höjderna 35 och 57 cm. Hur ser egentligen fläktskåpen ut invändigt? Kan man göra om ett vanligt väggskåp till fläktskåp? Borde inte vara några problem eller?
Om jag nu skulle ta ett 57 cm högt fläktskåp innebär det att fläkten kommer 76 (!) cm ovan spisen vilket kan vara nog så högt!?
Om jag nu skulle ta ett 57 cm högt fläktskåp innebär det att fläkten kommer 76 (!) cm ovan spisen vilket kan vara nog så högt!?
Fläktskåpet är så vitt jag komemr ihåg en vanlig stomme, förstår inte riktigt varför de har måtten 35 eller 57,
kanske ngt med om imkanalens utlopp ligger precis ovanför så får den inte anslutas i skåpet???
Hursom helst för egen del tog jag ett vanligt 90 skåp och modiferingen bestod av borttag av större delen av botten plattan samt utsågning för slangen uppåt. tog väl 5minuter extra vid monteringen. I mitt fall var det en siemens inbyggnads fläkt.
kanske ngt med om imkanalens utlopp ligger precis ovanför så får den inte anslutas i skåpet???
Hursom helst för egen del tog jag ett vanligt 90 skåp och modiferingen bestod av borttag av större delen av botten plattan samt utsågning för slangen uppåt. tog väl 5minuter extra vid monteringen. I mitt fall var det en siemens inbyggnads fläkt.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Fläktskåpen är vanliga väggskåp fast med de udda måtten så att en undermonterad fläkt sitter i liv med anslutande väggskåp. Inte så snyggt att ha en fet fläkt hängande under skåpen, dessutom så skulle avståndet häll - fläkt bli för litet.
57-skåpet är menat att matcha 90-skåpen.
Har du en inbyggnadsfläkt såsom Carvmeister (och även jag själv) så kör du med ett vanligt väggskåp och skippar botten.
Redigerat:
Jag menar att 57-skåpet är menat att matcha 70-skåpen, IKEA har inga 90 skåp.
57-skåpet är menat att matcha 90-skåpen.
Har du en inbyggnadsfläkt såsom Carvmeister (och även jag själv) så kör du med ett vanligt väggskåp och skippar botten.
Redigerat:
Jag menar att 57-skåpet är menat att matcha 70-skåpen, IKEA har inga 90 skåp.
Det måste finnas något högre fläktskåp än 57 cm om du ska köra 90 cm höga överskåp, har själv 70 cm höga överskåp från IKEA som jag skruvade ihop förra veckan och till dessa passar 57 cm fläktskåpet perfekt så att en spiskåpa med volymdel kommer i jämnhöjd med underkanten på de andra skåpen. Har en från franke som är 13cm hög vilket ger perfekt kant i kant (http://site.franke.se/faber-se/se/h...nella-produkter/251-10/image1/251_rostfri.jpg)
Detta gäller dock som sagt om du ska köra en volymdel och spiskåpa, fläktskåpet i sig är ett vanligt väggskåp utan uttag för fläkt vare sig i under eller överkant så för att få till genomföringarna är det sticksågen som gäller. Ska du ha en tunn fläkt, tex en utdragbar på 4-5 cm höjd, så duger ett vanligt väggskåp lika bra då fläkten då sticker ner lika mycket som en listen man brukar sätta under skåpen.
Enklast är att utgå från den fläkten du ska använda och höjden på denna ger om du ska ha ett fläktskåp eller vanligt överskåp, enda skillnaden (jag upptäcker inget annat om man ställer de sida vid sida) är i alla fall höjden på dessa.
Detta gäller dock som sagt om du ska köra en volymdel och spiskåpa, fläktskåpet i sig är ett vanligt väggskåp utan uttag för fläkt vare sig i under eller överkant så för att få till genomföringarna är det sticksågen som gäller. Ska du ha en tunn fläkt, tex en utdragbar på 4-5 cm höjd, så duger ett vanligt väggskåp lika bra då fläkten då sticker ner lika mycket som en listen man brukar sätta under skåpen.
Enklast är att utgå från den fläkten du ska använda och höjden på denna ger om du ska ha ett fläktskåp eller vanligt överskåp, enda skillnaden (jag upptäcker inget annat om man ställer de sida vid sida) är i alla fall höjden på dessa.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden