Jag och sambon är lite oense om vad vi ska ha för kök i vårat nybyggda hus. Att det blir Ikea är bestämt. Sambon gillar Tidaholm ek och jag gillar Lidingö eller Ädel vit.
Huset är ett 1½ plans trähus, vitt med förhöjt väggliv. Inne är det öppen planlösning med kök, vard.rum och hall ihop. Min tanke var att blanda den gammaldags stilen ute med den lite mer moderna inne.

Så vad tycker ni? Ek eller vitt?

Jag rekommenderar vitt, det blir ljust, snyggt och håller länge. Ek är fint i början, tills det gulnar. Det är iaf vad jag tycker. Det beror ju förstås på hur det ser ut i övrigt i huset...

Jag röstar också på vitt. Speciellt om ni vill ha det lite modernt.
Ek blir mörkt och murrigt tycker jag. Beror lite på vad ni ska ha på golvet också, men det kanske också är ek? I så fall tycker jag att det blir för mycket om köket också är ek.

Svårt att ta ställning till utan att veta hur golv, väggar och kökskakel ser ut.

johan77 skrev:
Svårt att ta ställning till utan att veta hur golv, väggar och kökskakel ser ut.

Golv, väggar och kakel finns inte ännu så därför är det fritt fram att komma med förslag!

Ska ni ha ekparkett på golvet så föreslår jag vita luckor.

Ska ni ha någonting annat på golvet så föreslår jag ekluckor.

Min sambo och jag hade samma diskussion och kom fram till att ett vitt kök är mer tidlöst samt passar med nästan alla färger och material. Vi valde vitt!

Glebster skrev:
Min sambo och jag hade samma diskussion och kom fram till att ett vitt kök är mer tidlöst samt passar med nästan alla färger och material. Vi valde vitt!
Precis så känner jag med. Ska bara övertyga sambon också...

Henrik-Madeleine skrev:
Precis så känner jag med. Ska bara övertyga sambon också...
Best of luck ;)

Hemmakatten
Håller också på vitt. Enklast och renast.

Helt klart vitt... Sjläv har jag redan tröttnat på alla dessa ek-kök!
Lycka till!
//Stina

Håller oxå på vitt! Tidlöst, har alltid funnits vita kök hur modet än sett ut. Lidingö blir fint och den är inte alls svår att hålla ren trots speglarna, har själv lidingö.

Eftersom Ikea bara har vita stommar så går det inte med luckor i ek. Enkelt val! :)

Jag har vita luckor, vitt klinkergolv och vita väggar. Kan ju meddela att det inte känns helt lyckat. Och det som stör mig är att det är min snålhet som gjorde att väggarna är vita (eftersom jag hade en hink S0502-Y väggfärg i våras).

F ö kan argumenten för vita luckor lika väl användas för ekluckor. "Tidlöst" osv. Det handlar bara om smak och trend ;-).

Mitt råd är att se helheten, dvs väggar, golv, kakel och köksluckor. I mitt kök hade vilka träluckor som helst varit ett lyft... kanske förutom furu B-).

Vi valde tidaholm, och la ekparket, och tycker det känns bra. Hadde vit kök innan, men luckor och lådor har lätt for att bli stött i kanten, och det ble snabbt fullt. Den vita färgen fikk också en gul ton med åren. Tidaholms luckorna er massiva, och därför er dom inte så kjänsliga för repor/hakk mm. Eftersom kakel, vägg och dörrar, socklar iövrigt er vita så känns det inte så mörkt. Men uavset så är nog ek eller hvit kök mest tidlös. lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.