4 254 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Lysvik bänkbelysning
Hej.
Vi har monterat Ikeas Lysvik bänkbelysning och anslutningssladden är avsedd för att kopplas in på en hona, dvs. på vänster sida om hela armaturen.
Nu vill vi ha den på höger sida, är det någon här som har haft samma problem, går det att köpa sådana sladdar på Ikea (vi har långt till Ikea så vi kan inte kolla det så där hur som helst).
Eller kan man köpa en mellankopplingssladd och ta bort ena änden och montera den på anslutningssladden för att sedan koppla in strömförsöjningen på höger sida.
Vi har monterat Ikeas Lysvik bänkbelysning och anslutningssladden är avsedd för att kopplas in på en hona, dvs. på vänster sida om hela armaturen.
Nu vill vi ha den på höger sida, är det någon här som har haft samma problem, går det att köpa sådana sladdar på Ikea (vi har långt till Ikea så vi kan inte kolla det så där hur som helst).
Eller kan man köpa en mellankopplingssladd och ta bort ena änden och montera den på anslutningssladden för att sedan koppla in strömförsöjningen på höger sida.
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Nej (tror jag). Om du kopplar in dig på högersidan så kommer du att ha strömförande kontakt ut på vänstersidan. Visserligen inte direkt stift som sticker ut. Men aldeles för lättåtkomliga strömförande delar. Ex. ett barnfinger kommer lätt åt in i hålet.
Hej.
Tack för svaret.
Nu sitter vänstersidan direkt inklämd mot väggen under överskåpen. Och framför den finns den en kronlist.
Vidare så var det med plastskydd att sätta för "öppningar" på armaturen.
I värsta fall så får vi sätta dem på ett annat sätt. Synd, för det förstör hela planeringen
Tack för svaret.
Nu sitter vänstersidan direkt inklämd mot väggen under överskåpen. Och framför den finns den en kronlist.
Vidare så var det med plastskydd att sätta för "öppningar" på armaturen.
I värsta fall så får vi sätta dem på ett annat sätt. Synd, för det förstör hela planeringen
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Det är tänkbart att de akuta riskerna blir små med den monteringen. Men det är ganska säkert inte OK elsäkerhetsmässigt. Då måste man även väga in vad som kan hända om ni eller framtida ägare ex, tillfälligt monterar ner armaturen. Sladden som någon kan koppla loss från er armatur, koppla in på högersidan på en annan armatur (som redan matas från vänster), man får 2 strömförande stift etc.
Om man mekar med el så finns inget utrymme för egna uppfinningar, de möjliga felfallen som kan bli farliga är svåra att överblicka. Följer man reglerna till punkt och pricka så minskar riskerna.
Om man mekar med el så finns inget utrymme för egna uppfinningar, de möjliga felfallen som kan bli farliga är svåra att överblicka. Följer man reglerna till punkt och pricka så minskar riskerna.
Klicka här för att svara
