Min mor och även mormor har köpt en Braun väldigt lik denna http://www.elprylar.se/Default.aspx?ctl=ProductDetail&ItemID=1037&from=kelkoo. Gott kaffe blir det iallafall!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Moccamaster! Köp den vanliga modellen med 10-koppars kapacitet. Varianterna som TechniWorm har "utvecklat" ger jag inte fem öre för. Nåja, tio öre, då.


Har själv "King of Coffee" från OBH. Funkar klockrent och gör gott kaffe 
http://www.obhnordica.se/Default.as...ebryggare&template=SE-DW-OBHproductdata1.html
Finns från 699 på pricerunner (tror jag såg på rätt maskin)
Moccamaster finns från 990 på pricerunner beroende på modell
http://www.obhnordica.se/Default.as...ebryggare&template=SE-DW-OBHproductdata1.html
Finns från 699 på pricerunner (tror jag såg på rätt maskin)
Moccamaster finns från 990 på pricerunner beroende på modell
Ytterligare en röst på Moccamaster. Vi köpte en Moccamaster CD http://www.kaffegrossisten.se/shop/?artnr=35-25118 och bättre bryggare har vi aldrig haft. Snabb, rackarns gott och riktigt hett kaffe och så bränner den inte kaffet lika snabbt som andra om det blir ståendes. Så, är den inte för stor för er så är en Moccamaster värd den litet större prislappen tycker jag.
Ett helt annat alternativ är att inte ha någon bryggare alls! En kaffekanna i glas eller valfritt material o utseende och en Melitta bryggtratt tar absolut minst plats.
När vår kaffebryggare gick sönder för mer än 10 år sedan fick jag plocka fram den gamla bryggtratten. Upptäckte då att kaffet blev mycket godare och varmare samt att det gick mycket snabbare att brygga manuellt. Och det har vi gjort sen dess.
Vi har en vattenkokare som använts ofta till både te- kaffe o pastavatten. Bussnabbt o enkelt att brygga kaffe. Gör hellre nytt kaffe (eller slår på termos) än dricker gammalt kaffe som stått på uppvärmd platta.
När vår kaffebryggare gick sönder för mer än 10 år sedan fick jag plocka fram den gamla bryggtratten. Upptäckte då att kaffet blev mycket godare och varmare samt att det gick mycket snabbare att brygga manuellt. Och det har vi gjort sen dess.
Hmm, eftersom jag funderar att köpa en Moccamaster med termos så vill jag veta varför den är sämre? Har TechniWorm utvecklat den?Johan Gunverth skrev:
http://www.moccamaster.se/main_2.html
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 189 inlägg
Det är just bryggningen som riktigt bra på Moccamaster. Termosvarianten håller värmen dåligt. Bättre att köpa en riktig hemmatermos, typ Stelton, som fungerar.lastkaj skrev:
TechniWorm är tillverkaren av Moccamaster.
Jag har haft en Melitta nu i 4 år, funkar kanon, och är riktigt trevlig att titta på. Den är rätt hög, men smal.

http://www.melitta.se/ny2005/?Docum...Sub2=4&Lang=&ShowSub2=(1)&ShowSub=(1)&Show=(7)

http://www.melitta.se/ny2005/?Docum...Sub2=4&Lang=&ShowSub2=(1)&ShowSub=(1)&Show=(7)