Hjälp behövs pronto...!

Grejen är så här. Jag hade beställt en bänkskiva och angett rätt mått. När skivan kommer så visar det sig att vasken är felmonterad 10 cm åt sidan. Att returnera och få en ny var inte på tal (för lång leveranstid) så det som hände var att jag fick kapa skivan 10cm in och flytta efter den för att passa in ovanför vasken. Detta innebar naturligtvis bra rabatt på priset...men ett problem uppstod.

Vad ska jag nu göra för kul över "hålet"? Jag har funderat på vinställ, kryddhylla...eller kanske bara lägga en passbit av något i hålet...kanske kakla över det...

Men, fler idéer mottages gärna! Så låt fantasin flöda så kanske vi kan komma på något kul tillsammans!

/André

• 20070704112.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har sett snygga skärbrädor med gångjärn i nederkanten som man liksom fäller ner över bänken. Bakom på väggen sitter ett knivställ, som då döljs av skärbrädan när den fälls ner.
En sådan konstruktion borde ganska lagom täcka ditt hål.

Intressant...vet du var du sett det?

I en dyr affär någonstans vid Östermalmstorg i Stockholm. Men den var i aluminium.

Jag tänker sno idén till mitt kök och bygga i ek istället. Om man bara hittar ett rakt platt knivblock, kan man ju bygga skärbrädan själv av t.ex en bänkskivebit. Sedan behövs ju bara några gångjärn och någon sorst spärr, en hake eller så. Möjligen ska man göra gångjärnen så att man på något vis enkelt kan lyfta loss skärbrädan så att man kan diska den också. I ditt fall kan du ju bygga en botten till alltihop av samma material som skärbrädan också.

pinebar skrev:
I en dyr affär någonstans vid Östermalmstorg i Stockholm. Men den var i aluminium.

Jag tänker sno idén till mitt kök och bygga i ek istället. Om man bara hittar ett rakt platt knivblock, kan man ju bygga skärbrädan själv av t.ex en bänkskivebit. Sedan behövs ju bara några gångjärn och någon sorst spärr, en hake eller så. Möjligen ska man göra gångjärnen så att man på något vis enkelt kan lyfta loss skärbrädan så att man kan diska den också. I ditt fall kan du ju bygga en botten till alltihop av samma material som skärbrädan också.
Finns det inte en risk att det kommer in mat och jox i springor och gångjärn... Känns inte så kul att hacka lök och att det sedan rinner löksaft in i en skarv...kan ju lukta agaton.

Bara en tanke...

/A

Jo, man får nog försöka göra den så lättavtorkad det går.
Jag ska bara bygga själva köket först, så kommer nog detaljkonstruktionen av denna del att falla på plats så småningom också :)

Fler idéer tack..kom igen nu alla kluriga forum-medlemmar!

/A

Lite svårt att vara kreativ när man inte ser hela skivan
En tanke jag fick var att fixa en låda med softad belysning och samtidigt en liten hylla att ställa lite prylar på.
Ljusöppningarna kan göras runda / ovala eller en plexiskiva mjölkvit eller rökfärgad

• Ljuslåda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
...och ev skulle en del av hyllan kunna fungera som knivblock.

Ett knivställ i ngt träslag. Träbiten ska vara tjockare än bänkskivan i övrigt, så att den bli upphöjd och inget kan läcka ner i knivställshålen.

Placering kan ske någon annanstans än längst ut, där det passar sig helt enkelt. Om du har passbit någonstanst eller där du har möjighet att göra en liten "låda", för att skydda knivbladen när man öppnar bänkskåpet.

Fast jag skulle nog vilja ha en annan lösning. Får fundera vidare.

Sätt in ett 10 cm smalare underskåp och vips har du en perfekt bänkskiva.

Jag hade låtit få en passbit i ett riktigt snyggt träslag utskuret och även hål för knivar i det utskuret. Hur snyggt som helst med ett sådant knivställ!

Tycker också att knivställ låter bra.

Det är lite svårt när man inte ser placeringen i köket. Hade det varit väldigt nära diskhon kunde man tänka sig en träpassbit med sådana infällda pumpar för diskmedel och tvål, men det bir väl för långt bort.

Det hänger väl också på skåpet under, om du kan ta plats i anspråk av det eller ej. Jag tycker att det hade varit kul med en lucka och kanske ett litet barskåp ner i skivan med plats för 5-6 flaskor - som ett sådant hemligt fack som man inbillar sig att herrar hade förr - men det kräver ju att du kan stjäla av skåpet nedan.

Knivställ, absolut!

Fast med tillägget att istället för en specialbyggd låda i bänkskåpet - kan man ha en utdragbar eller löstagbar plastback undertill som fångar upp eventuella smulor och annat och som dessutom är lätt att ta loss och skölja ur.

En annan idé skulle vara att ha skiva* med handtag på ** - en skiva som samtidigt också utgör bakändan av ett bakbord man kan dra upp ur bänkskåpet och ha till bullbaket, frukost i sängen, barnens modellera etc.

* I trä eller kanske rent utav med samma mönster som den riktiga bänkskivan?
** Istället för handtag ovanpå skivan - kanske bara ett rundat hål strort nog för ett finger eller två?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.