Kök
nimhed: Inte för att det hjälper dig, men jag skulle vilja slå ett slag för vägghängda blandare. Jag förstår inte att fler inte väljer det.
Tompa01: Har just rivit ner ett kök från 40-50 talet. Kaklet var limmat med några smala strängar per platta mot spikad masonit. Satt som berget, på flera plattor släppte masoniten, så gott som samtliga sprack när jag tog ner dem. Lite fuktgenomträngning bakom diskhon syntes, men annars helt utan anmärkning. Tompa
jizzo: Välj olika handtag beroende på bredden på luckan/lådan. J
milla77: hejsan jag undrar om det är någon som har bilder på hur ett kök ser ut i en villa värnamo. det går att se lire i katalogen men inte hur det ser ut på riktigt, och det finns inget visningshus i närheten av det slaget. om det finns så kan ni maila det till min mail adress : abed_490@hotmail.com ... mch och tack från milla77
jon_h: Om det gamla kaklet sitter ordentligt fast går det utmärkt. Men det bygger ju ut längre från väggen. I övrigt är det nog mer inställningen att man ska riva gammalt innan man gör nytt som gör att sådana genvägar brukar betraktas som lite fusk.
Tessok: Se tråden http://www.byggahus.se/forum/koek/68001-koeket-faerdigt.html
Tessok: Se denna tråden http://www.byggahus.se/forum/koek/8431-rostfritt.html
Cessa: Förra helgen när vi var på Ikea och beställde vårt kök så visade försäljaren utdragsvarianten för diskbänkskåpet. Ett krux är dock att avloppsröret inte får gå ut för långt, för då ryms inte lådan. För oss skulle det inte passa, tyvärr. Men jag är riktigt sugen, så nu funderar vi på om man kan snickra till lådan lite så att det passar ändå - någon som testat detta
Karl_Malmqvist: Kolla in Gram. Vi har ett som heter KF 350-01 och är 2m hög. Kylen är det gott om plats i och är energiklass A+.
Fredrik.engdahl: kanske ska berätta vad det är för sorts lådor ( tillverkare , modell mm) eller om du har bild så hade det underlättat
lukaper: [citat] Det ska dras i taket ja. Då blir det totalt 3 st 45 gradersböjar, varav en blir en förlängd 90 gradare. Anslutningen i taket blir nog lungt. Jag avslutar helt enkelt spiro röret med en anslutning för flexslangen. Jag har i taket ett hål lika stort som fläktkåpans överdel. Alltså ett hyffsat hål. Genom detta går jag upp med flexslangen och ansluter till spiroröret direkt. Jag
jmw: Har snöat in på att planlimma (sänka ner) en ho i ekskivan i köket. Är det någon som har någon hantverare i Stockholm, med omnejd, att rekommendera för detta jobb? Mkt tacksam för tips!! Mvh, John
Hemmakatten: Vi har en köksö som är 1 x 2,4 meter i vitt högtryckslaminat. I den har vi en rostfri ho, 32x40cm och en inbyggd/nedfälld köksmaskin. Vi har även eluttag på vardera kortsidan. På ena långsidan har vi 60 djupa skåp, på den andra har vi 40djupa skåp på 120cm, de övriga 120 cm är öppna in med plats för två barstolar. Köksön är perfekt, stå och hacka, baka, skära grönsaker,
lukaper: [citat] Kanon! Tack så hemskt mycket! Detta underlättar enormt. Martin
Tessok: De flesta hällskydd monteras under hällramen så det skall inte vara något problem Vill man ytterligare fästa hällskyddet kan man använda konstruktionslim bara små klickar om man i framtiden vill ta bort skyddet
Illunion: Jag vet vad du menar. Inte helt hundra på uppbyggnaden, men jag gissar på att det är en tunn plywoodskiva med direktlaminat på. Så, 1. Ja det är plast. 2. Om det är en skiva (vilket jag tror det är) så räcker det la med att hellimma? Kolla där du köper (laminat)bänkskivor.
Tessok: Om det finns ett skrivet avtal är det nog det som gäller Titta även på denna länk http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/brok/tmf_04_kb_uppdat_050607.pdf Inte mycket hjälp :-(
fialottabus: men är det inte snyggare med vitmålade golvplankor till? Jag tror inte att det vitoljade furugolvet kommer att passa till ek eller andra mörka träslag. För mig är det som två olika stilar.
carren: Hejsan! Vårt nuvarande kök är nog ca 15 kvadrat vilket är PYTTELITET. Vi är mitt uppe i en om- och tillbyggnad där vi bl a kommer att flytta köket. Det nya köket kommer att ligga p åca 17 kvadratmeter enbart på en u-formad köksdel. Utöver det så blir det en intilliggande matplats på lika många kvadrat. Alltså ca 34 kvadrat allt som allt. Till saken hör förstås att vi är 5 i
Fredrik.engdahl: köksfabriken som ligger i Staffanstorp har egen fabrik med bänkskivor och luckor mm..
husis: har ni tips på hur man ska bära sig åt för att det ska blir riktigt bra?
yens: Jag körde också hängslen och livrem när jag satte upp överskåp, jag satte möbel-vinkeljärn på ovansidan också, som även de borrades och pluggades i väggen. I skåpen fäste jag dem genom att förborra ner i skåpssidan och sätta en lång skruv där. På så vis fick varje skåp fyra fästpunkter i ovankant istället för två.
cinema101: Tack för era svar. Inga problem att byta den själv. Electolux service sa att den kostar ca 600kr. Det blir till att byta och hoppas det fungerar sen.. // Fredrik
Tessok: Jonas Axelsson Tyvärr skall jag för tillfället inte köpa något kök Om så hade varit fallet skulle jag definitivt tagit kontakt med dig Sällan man läser så mycket vettigt i ett o samma inlägg Lyfter på hatten :-))
pappskallen: en tråd om problemet: http://www.byggahus.se/forum/koek/64106-ballingsloev.html
ginnfilt: Vi la matt klinker i köket och är mycket nöjda! Upplever inte att det är hårt att gå på. Däremot så är det bra vid spill av vätska och tacksamt att göra rent. Dessutom otroligt tåligt förstås. Perfekt.
Tessok: En liten tanke Kyl o frys vill växla värme/kyla genom ett rörsystem på baksidan (galler) Blir inte förutsättningarna sämre om luften redan är uppvärmd bakom ugn/kyl/frys Redan när jag byggde huset drog jag in en mekanisk ventillation från torpargrunden bakom kyl/frys för att få en lägre temperatur sommartid
tellebelle: [citat] Tack tack. Ja det ser kanske inte så dumt ut med blåa luckor. Fast det är inte så snygg finish på skyddsfilmen. ;)
Cessa: Kul med så mycket input från er allihop! Vi har nu bestämt oss för att skippa grillen. Jag ser det som en cool "lyx"-pryl, och visst skulle det vara kul, men jag tror (hoppas) att grillpannan kombinerat med den nya induktionshällen gör samma jobb. I slutändan blev det tyvärr också en kostnadsfråga. Även om det inte var en jättestor summa så blir tyvärr många bäckar små en
basil: Efter lite forskning verkar det som att stavarna skall läggas ut diagonalt över underskåpen, och inte sättas fast alls.