Har möjlighet att köpa en billig 38 mm heltäckande diskbänk till vårt nya kök, som skulle passa bra till IKEAs laminatbänkskivor i tjocklek, men har lite huvudbry om djupet. Diskbänken är nämligen 60 cm djup, medan bänkskivan är 62 cm. Vill gärna ha så djup skiva som möjligt, så att kapa skivan i längsled känns inte bra. Ca 5 mm av skivan kan ju gömmas under kaklet, så där kan man kanske lura ut diskbänken lite, men dryga 1,5 cm blir mycket att gömma under en mjukfog. Funderar på om man kan lägga en list eller eventuellt en kakelrad bakom diskbänken, men är lite tveksam till om det blir snyggt.
Hur har ni andra gjort? Har någon funderat på samma sak?
En lösning skulle ju vara att beställa måttanpassad diskbänk, men de är ju svindyra! Förstår nu varför inbyggnadsdiskbänkar blivit populära! =)
Hur har ni andra gjort? Har någon funderat på samma sak?
En lösning skulle ju vara att beställa måttanpassad diskbänk, men de är ju svindyra! Förstår nu varför inbyggnadsdiskbänkar blivit populära! =)
mmm, det blir ju helt klart snyggast, men jag tycker att 60 cm är för lite. Om man ska borsta bort smulor från bänken hamnar de lätt i lådorna eller på golvet istället för i handen...tank77 skrev:
det är bara frågan om det går att få skarven snygg...Tessok skrev:
Har dock kommit på att man kanske kan sätta dubbla gipsskivor ÖVER bänkskivan, men BAKOM diskbänken. På så sätt får man ju ut diskbänken en liten bit, men man får "bara" 60 cm synlig bänkskiva. Det skulle nog tillsammans med kaklet kunna bygga närmare 2 cm... Synpunkter?
(Hoppas ni förstår bilden...)
Nix, har inte testat än. Kommer igång med bygget i mars, så köket får vänta ett tag till...Sasha78 skrev:
Köpte diskbänken, och ska göra så som jag tänkt (så är planen just nu iaf), men du får gärna vara testpilot och meddela hur det gick. Har lite funderingar på hur det blir med ändrat djup på fönstersmygar bara (kommer monterade från fabriken), men det får jag lösa på plats!
Vilket djup har du på plåt och skiva?
Det finns ju djupare diskbänkar (t.ex. franke eller stala), men de är ju inte direkt billiga...
Har det problemet att jag har en dörr på samma vägg som köket ska vara mot så jag är inte så sugen att gå ända dit med gipset i så fall...Hottentott skrev:Nix, har inte testat än. Kommer igång med bygget i mars, så köket får vänta ett tag till...![]()
Köpte diskbänken, och ska göra så som jag tänkt (så är planen just nu iaf), men du får gärna vara testpilot och meddela hur det gick. Har lite funderingar på hur det blir med ändrat djup på fönstersmygar bara (kommer monterade från fabriken), men det får jag lösa på plats!
Vilket djup har du på plåt och skiva?
Det finns ju djupare diskbänkar (t.ex. franke eller stala), men de är ju inte direkt billiga...
Funderar vidare på andra lösningar... Kanske en bockad plåt som går ut och blir en smal hylla ca 10 cm över diskbänken... Eller en glasskiva med belysning under...
Tja, köket ska in om 3 veckor så vid det laget har jag löst det på något sätt i alla fall.
Klicka här för att svara

