7 711 läst ·
2 svar
8k läst
2 svar
Kan man luta bänkskiva?
Vi har ett lutat och oljat furugolv med vitpigment. Och nu ska köket in, men bänkskivan vi har beställt är en stavlimmad bokskiva från IKEA, vore snyggt om man kunde få dem att matcha litet mer. Så frågan är om man kan luta och olja skivan eller om man kan ytbehandla den på något annat sätt för att få den mer lik golvet.
Alla tips och idéer motages tacksamt!
Alla tips och idéer motages tacksamt!
Bok är ju ett ganska mörkt och rött träslag jämfört med furu.
Jag har ingen aning om vad som händer med bok om man lutar den. Och jag vet inte om jag skulle våga prova heller, för vad händer med limmet mellan stavarna i skivan om det får lut på sig?
Antagligen kan du ju betsa skivan lite ljusare, men det kanske inte sitter kvar så bra om du sedan använder skivan. Och i värsta fall blir den gulaktig skulle jag kunna tänka mig. Varför beställde ni en skiva om ni inte tycker passar till golvet?
Sälj skivan på Blocket och köp en som passar bättre?
Jag har ingen aning om vad som händer med bok om man lutar den. Och jag vet inte om jag skulle våga prova heller, för vad händer med limmet mellan stavarna i skivan om det får lut på sig?
Antagligen kan du ju betsa skivan lite ljusare, men det kanske inte sitter kvar så bra om du sedan använder skivan. Och i värsta fall blir den gulaktig skulle jag kunna tänka mig. Varför beställde ni en skiva om ni inte tycker passar till golvet?
Sälj skivan på Blocket och köp en som passar bättre?
Lutet och limmet i skivan låter som ett riskmoment, sen kanske det inte är så bra att ha lut i en skiva som man har mat på?! även fast man behandlar ytan med olja eller liknande, känns lite läskigt i alla fall.
Vi får pröva att betsa en provbit och se vad som händer.
Skivan och köket var beställda sedan länge och vi trodde att de skulle matcha bra när vi var på Ikea och kollade. Men verkligheten var annorlunda
Vi får pröva att betsa en provbit och se vad som händer.
Skivan och köket var beställda sedan länge och vi trodde att de skulle matcha bra när vi var på Ikea och kollade. Men verkligheten var annorlunda
Klicka här för att svara