Antar att du anslutit mellan din kåpa och imkanal med slang som man bör göra.
Kolla så att slangen inte hindrar kallrasskyddet (backspjället) från att röra sig.

På fullfart borde kåpan klara av att suga i sig det mesta av ångan från matlagningen.

Sedan är 800m3/h mycket luft att köra i ett 125 spiro, borde nog varit 160.
Tänk även på att kineshatten kan strypa mycket, framförallt om det bara är en 125-huv typ Lindab.
Testa att köra fläkten på fullfart och känn hur mycket det blåser i kineshatten.

800m3/h i ett 125 spiro ca: 18m/s lufthastighet. (högt)
800m3/h i ett 160 spiro ca: 11m/s lufthastighet (högt, men mer normalt vid fullfart)

Tänk även på att 800m3/h är mycket luft jämfört med gamla köksfläktar som brukade ligga runt 350m3/h vid fullfart.
 
Jag kan nog förstå att del låter lite högt.
Har man en fläkt som suger 800m3/h så måste det låta en del.
Det blir, om jag räknat rätt, ca 220 l/s !!

Om man tittar på vad boverket har för regler för luftombyte i ett boende så är det 0,35 l/s * m2.
Med 220 l/s så skulle man kunna (teoretiskt) kunna vädra ett hus på ca 620 m2.................

Jag hoppas att jag räknat rätt i farten nu.....Och som sagt, detta är ju teori...................
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.