6 903 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Kapa bänkskåp?
Hej!
Jag har ett ganska litet kök, fullkomligt belamrat med enorma skåp överallt, som jag nu ska göra om. Av kostnadsskäl blir det ett IKEA-kök. För att utnyttja den lilla ytan på bästa sätt skulle jag på några ställen behöva bänkskåp med udda djup. Typ 25 - 45 cm djupa, IKEA har 60 och 37 cm om jag inte minns fel. Nu undrar jag; är det knepigt att kapa stommen i bakkant? Perfektionisten i mig säger att det är värt allt pill i världen för att få det optimalt, medan mitt lata jag känner att åh, vad skönt det vore med standardmått och att slippa krångla för en gångs skull.
Något som gett sig på detta själv eller kan komma med råd?
Jag har ett ganska litet kök, fullkomligt belamrat med enorma skåp överallt, som jag nu ska göra om. Av kostnadsskäl blir det ett IKEA-kök. För att utnyttja den lilla ytan på bästa sätt skulle jag på några ställen behöva bänkskåp med udda djup. Typ 25 - 45 cm djupa, IKEA har 60 och 37 cm om jag inte minns fel. Nu undrar jag; är det knepigt att kapa stommen i bakkant? Perfektionisten i mig säger att det är värt allt pill i världen för att få det optimalt, medan mitt lata jag känner att åh, vad skönt det vore med standardmått och att slippa krångla för en gångs skull.
Något som gett sig på detta själv eller kan komma med råd?
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Jag har inte kapat djupet på Ikeaskåp, men väl bredden... stort sett samma sak. Det är bara att ta fram sågen och kapa på.
Kapa delarna innan skåpet är monterat. Listen som sitter vid ovansidan i bakkanten flyttar du fram och skruvar fast. Sedan spikar du på baksidan som vanligt.
Kapa delarna innan skåpet är monterat. Listen som sitter vid ovansidan i bakkanten flyttar du fram och skruvar fast. Sedan spikar du på baksidan som vanligt.
Jag har också kapat IKEA-skåp på djupet. Det är inga problem. Speciellt inte eftersom man gör det på baksidan av skåpet. Som sagt, får du borra nya hål för fästena och för hyllplanen. Men det är ju bara att titta på hur de gamla är gjorda och göra likadant, längre in. Baksidorna (masoniten) struntade jag i. Jag målade väggen bakom skåpet istället och satte fast det i alla fyra hörnen så att det inte blev vingligt.
Jag fattar inte vilka skruvar du menar ,det syns ju så dårligt på bilden. Du har väl ingen större bild? ;-)fresve skrev:
Snabbdisk:
När du ska kapa skåpen går det lite smidigare om du läggar ihop sidorna och botten och kapar allt på en gång. Nu vet jag inte vilket verktyg du har, men cirkelsåg som kan såga runt 60mm djupt fixar det.
Tack för alla svar (inklusive den tjusiga högupplösta bilden). Mycket pedagogiskt. Jag kör nog på att kapa då, det verkar ju inte vara några större problem. Det enda trista är väl att skåpsinredningen av naturliga skäl begränsas till hyllplan, men det ska jag nog kunna leva med. Och pinebar, tack för tipset om att skippa baksidan. Det låter både rimligt och vettigt.
Återkommer med info om hur det gick när skeppet är sjösatt (typ 2010, ehe...).
Återkommer med info om hur det gick när skeppet är sjösatt (typ 2010, ehe...).
På jobbet har vi kapat djupet när skåpen har varit
monterade även stora garderober.
Drar en linje runt och kör med handklinga.
Kan frasa sig lite.
Om det är ett synligt kap ställe kan man pröva att
tejpa för att minska att det frasar sönder kanten.
Mvh Putte
monterade även stora garderober.
Drar en linje runt och kör med handklinga.
Kan frasa sig lite.
Om det är ett synligt kap ställe kan man pröva att
tejpa för att minska att det frasar sönder kanten.
Mvh Putte
Klicka här för att svara
