Kök
Tessok: Skivan skall vara behandlad av leverantören AKEMI färgförstärkare eller anti-fläck är det bästa på marknaden Det krävs lite erfarenhet att göra det på egen hand
LisaO: Tack snälla du för att du lagt ut bilder på er hemsida på ert fina hörnskafferi :). Får man vara lite bråkig till?! Har du någon bild på dörren också? Är den också pärlspont? Vilken sorts belysning och stängning har ni? Jag funderar på att ha en lampa som tänds av sig själv när man öppnar.
herr händig: Bra idé att testa med lite vatten. Då ser man ju direkt liksom. Stommarna är platsbyggda på böljande golv mot lutande väggar, så att korrigera dessa är inte att tänka på. :-) Det blir till att ta fram masoniten istället! Tack för tipsen!
zno: Jag skulle säga prick 180 cm. Möjligen någon millimeter extra på var sida. "Standardinstallationen" av en kyl eller frys är ju i en 60-öppning och det brukar ju inte vålla några problem? Min snickare håller faktiskt på med en liknande lösning precis denna sekund. För att få exakt passning har därför köksstommarna redan ställts på plats och väggen/nischen anpassas efter dessa.
Zerkses: Osram har tillverkat denna typ i flera år, där den heter Lumilysa. Finns att köpa hos de flesta större byggvaruhus för en billig penning. Ljusstyrkan på båda ligger på +65 watt och spridningsvinkeln ligger på ca 135 grader (om jag inte minns alldeles fel...?)
Fabian-Bom: Eller så fräser du ur väggen och spacklar på, men en ny vägg med gipsskivor blir säkert snyggare. Gipsplattor är också mycket enklare att arbeta med så jag stäler mig frågande till varför du bara vill ha osb?
Vitahuset: Tack! Det är dock just den bilden jag har sett. Skulle gärna vilja se något mer av den. Kan vara svårt att göra en bedömning på enbart en sådan bild. Men tack för besväret!
krukan: Det ser jättefint ut, himmel vad snabbt det gick! Vi har bara hunnit riva upp golvet och fräsa ur för elen i gamla matrummet, fast vi har ju gjort det på kvällar, inte varit lediga. Sen kommer inte köket förrän efter midsommar så man kan ju inte riva utr allt för snabbt.. Lycka till med resten, jag längtar tills vi har kommit så långt!
-micke-: Jag tror de har rejält påslag på sina priser. Vårt nya kök kostade, första gången vi var där, 205000:- Men efter några diskussionsvändor var samma kök nere i 132000:-, men då monterar jag köket själv. För övrigt är jag jättenöjd med både leverans och kvalitet.
Zerkses: Underlimmade diskbänkar från ikea kan du inte fixa själv. Underlimmningen görs av fabriken i samband med att du beställer måttbeställda bänkskivor. Undelimmat innebär att du "gjuter" plåten mellan bänkskivan och lamminatet med hjälp av tryck och värme i en produktionslinje på fabrik. Ofta uppstår det problem på sikt när folk städar i kanten och inte tycker att det blir rent. Då
klaskarlsson: Bygglim skall du väl inte använda !!? Möjligen kan det vara enklare med kakellim än fix - men det är ju ungefär som ett färdigblandat fix-light :) Jag använde kakellim när jag satte fejk-tegel på en vägg -funkade fin fint... /K
oskis 123: Silikonfog. Det rör sej och spricker i nio fall av tio. Maskera med tejp och vänta inte för länge med att ta bort den när fogen är på plats Det är lätt att få tjocka kanter annars. Det brukar gå att snygga till med fingret om man doppat det i diskmedelsvatten.
Farzan: Den fulla ljusstyrkan av 20W kommer väl till pass när man städar, diskar ur långpannor och annat som kräver att man ser bra. I många andra situationer skulle det däremot bli både för starkt och för varmt. Så 20W är bra men inte utan dimmer. Har också 2*10W i fläktkåpan och har svårt att tycka att det är i starkaste laget....
Panelmannen: Vi ska sätta in ett vitt kök med mörka merbaugolv. När det var dags att bestämma sockelfärg så vart det första svaret vita förstås men sen så kom jag in på alu-färgade. ju mer jag tänker på det så lutar det åt silver/alu-färgade. Några andra förslag?
jan_gp: Vi har samma förutsättningar som ptk, som startade tråden. Av anledningen att vi vill kunna öppna luckorna maximalt vore högerhängda maskiner optimalt. Annars förstås vänsterhängda, som de flesta maskiner verkar vara. Någon som valt vänsterhängd maskin med denna placering som är nöjgd/missnöjd?
yonna: [citat] Kan du ge mig ett par tips om märken som vore optimala för mig?
J&J: Det är en snurra i hörnskåpet, så det är inte lådor. Men luckan är "fejkad" så att det ser ut som lådor. Du har rätt, vi har inte så mycket grejer i vårt kök. Det bakas inte så mycket och vi har nästan bara saker vi använder dagligen. Inga skåp där vi samlar på saker som används en gång om året. :) Jag tror dessutom att lådor rymmer rätt mycket mer än det ser ut. Har haft
JanneJanne123: Kanon, tack för informationen. Då får det nog bli en RENLIG när det är dags för sommarens köksrenoveringsprojekt.
ohlgren: Hej. Har 2 vattenrör + avloppsrör i gjutjärn som sticker upp ur golvet i köket. Från dess rör skall jag dra rör under bänksåpen till dett nya vask-bänk-skåpet. Nu har jag gjort 3 hål i ett diskmaskinsunderlägg i PP-plast, och trätt det över rören som sticker upp. Detta för att skydda mot o indikera vattenläckage under bänkskåpen. Jag har läst på på försäkringsbolagens
Draven-: Mor och far har en Gaggenau (exklusiva Bosch) som är några år men går alldeles perfekt. helt suverän att laga kött på när man vill ha fin stekyta. Penslar man köttet försiktigt i marinad blir det nästan bättre än grillat. Fett behövs i stort sett inte. Går dessutom utmärkt att använda som vilken värmezon som helst, gas funkar ju på samma sätt med strålning, dock blir det då
Farzan: Jo, Sundborn är faktiskt det enda av de där fabrikstillverkade "gammeldagsköken" som jag har sett i verkligheten och jag blev inte så imponerad. Sprutlackerat ser liksom inte så gammeldags ut hur man än vänder på det...
7310070025302: Bumpar den här tråden eftersom jag har ett liknande problem: Har valt IKEA Attest i köket, men saknar tyvärr en bredd. Attest finns som 128, 224, 320 och 512 mm, men bredden 416 mm saknas. Skulle behöva ett sådant till ett 50-skåp, men det enda jag hittills hittat skulle kosta nästan en tusenlapp att beställa hem. Tacksam för alla tips och förslag.
humlan1967: Noblessa har väl varit i en del blåsväder under våren? Var de inte föremål för granskning av Plus-Sverker? Antingen det eller så var det ett annat snaerligt företag, för de körde med förskottsbetalning och det var inte problemfritt, för att uttrycka det diplomatiskt.
billycox: Hej! Detta kan vara klurigt, kontakta ServiceBolaget.se som kan hjälpa dig med dessa typ av frågor, dom är rikstäckande
EmMi: Ok, men vi hade tänkt ha ugnen på annan plats i arbetshöjd, inte under hällen. Skulle kännas bra att ta en tur till IKEA och stämma av allt så man inte styper på mållinjen... Får nog plocka bort översta lådan, men sen såg jag att själva lådinsatsen inte strök jämns med överkanten på stommen heller, så det kan gå.
Hemmakatten: Vi funderade faktiskt på att ha en sådan i köksön (används som arbetsbänk). Anledningen till att det inte blev av var att vi inte ville ha för mycket infälld saker i bänskivan eftersom det stjäl utrymme och arbetsyta/bufféyta. Vår köksö är ändå ganska stor, 100x240cm, men vi har en diskho, 30x40cm och en inbyggd/nedfälld köksmaskin, mer utrymme ville vi inte ta från skivan
kloka_elin: Jag föredrar 60-lådor. Smalare blir för mycket kant i förhållande till innehållet. Bredare som 80 och 90 har jag inte haft själv, men kamrater som haft det har tyckt att de ibland varit lite "vingliga", och tar stor plats. /Elin
Stefoooo: Bänkskan är i laminat. Bra verktyg är väl alltid ett måste :) Tror att tummen sitter där den skall oxå, än så länge i alla fall....:p