Hej

Har precis byggt upp mitt nya IKEA kök, av flera anledningar blev jag tvungen att sätta underskåpen 17 cm från golv.

Monteringen gjorde jag så att jag skruvade fast en regel i väggen på 17cm som jag stöder baksidan på skåpen med, och sen IKEAS ben längs framkant. Deras täckskivor är ju bara 16cm vilket gör att det blir en glipa mellan skåpet och sockeln, det gör inget eftersom det kommer döljas av "överthänget" på skåpen. sen skruvade jag in dom i väggen med två skruv per skåp.

Men nu till min fråga, när jag var liten var jag van vid att sitta på bänkskivan medan mamma lagade mat, för att hänga med. men jag är lite orolig för att dessa plastben är för klena(?) om man sitter på skåpen får jag känslan av att benen kan vika sig och därmed dra ner hela köket. (och efttersom täckskivan är för kort, ger den inget stöd) då vägde jag väl 15 kilo, men nu närmare en tiondels ton, någon som har en bra magkänsla för hållbarheten? kan man sitta på bänkskivan?

Jag satt på bänkskivan vid ett par tillfällen i vårat förra ikea kök som jag byggde upp på samma sätt som du nämner i ditt inlägg o jag märkte aldrig att det skulle vara nära att ge vika. Och på ditt tiondels ton får du lägga på en trettio kilo för att komma upp i min matchvikt. :) Iofs satt ag inga långa stunder, men jag tror inte att det skall vara några problem.

De där plastbenen ser rätt smeckiga ut, men jag har också som erfarenhet att de håller alldeles utmärkt. I mitt förra kök klättrade jag ofta upp på bänken för att nå de översta skåpen. Hade rätt mycket takhöjd på den tiden. Har du breda skåp och är orolig kan du ju alltid sätta dit någon extra fot i mitten.

Varje ben tål 125 kg och skåpens vikt fördelas mellan benen, regeln i bakkant och till viss del skruvarna i väggen. Det ska inte vara någon fara. Håller med om att benen känns klena vid monteringen, men när de väl är på plats och får en statisk belastning rakt uppifrån är de starka.

Vi sitter upp till tre vuxna ibland på de benen (120 skåp), inga problem. Klart man ska sitta på diskbänken (inga överskåp)
Det är ju en cylinder, tål hur mycket som helst. Däremot de två centreringspiggarna som ska linjeras upp med hålen i skåpet, de går av om man inte är försiktig.

Däremot de två centreringspiggarna som ska linjeras upp med hålen i skåpet, de går av om man inte är försiktig.
Jotack, jag fick erfara det när man försökte skjuta till ett skåp, lyckligtvis är de inte så dyra ;)

Tack allihop för de lugnande orden, nu kan jag tryggt låta mina barn se på när jag vidbränner fläsket :D

Jag har krupit omkring på mina nymonterade skåp med mina 90 överviktiga kilon utan att märka minsta sviktning så det är nog tryggt att låta barnen sitta på bänkskivan.

Jag byggde ihop en köks-ö med IKEA-stommar i vårt kök, 2 djupa skåp med utdragslådor på ena sidan, 2 st 37cm-djupa skåp med luckor på andra sidan och en 38 mm bänkskiva som täckte hela ytan. Där kunde inte de svarta plastbenen användas eftersom det då inte skulle finnas någon fixeringspunkt i golvet och hela shabraket skulle nog drutta på snedden om benen viker sig efter t ex en kraftig smäll mot någon av sidorna. Lösningen blev att bygga ett ramverk av reglar som skåpen förankrades i.

Jag hade tänkt att förankra även reglarna i golvet men eftersom hela köket är ombyggt och köks-ön är ny så är det fortfarande frågetecken om exakt var köks-ön passar bäst. Lösningen blev att istället förse undersidan av regelramen med en 30 mm bred gummilist så att ramen inte kan glida på golvet. 4 skåp, en bänkskiva, dörrar, luckor och ramverket uppnår tillsammans en ganska ansenlig vikt, uppskattningsvis runt 250 kg, och jag försökte med all min kraft att skjuta köks-ön när allt var monterat - utan att lyckas. Den står där den står, men skulle man vilja flytta den är det bara att plocka ur skåpen, skruva bort bänkskivan och be en kompis hjälpa till att lyfta den. Och därigenom slippa bekymra sig om hål i golvet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.