1 415 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Behöver hjälp med kyl/frys
Vi håller på att köpa grejer till vår köksrenovering och ska nu köpa kyl och frys.
Vi hade bestämt oss för Electrolux i rostfritt utan ismaskin och vatten men fick nu ett riktigt bra erbjudande på
Husqvarna med ismaskin och vatten (förra årets modell). Erbjudandet vi fick hade stått ute i butiken men de såg precis som nya ut och det var samma garanti osv. Enda nackdelen var att dörrarna egentligen var "felhängda" men det skulle väl gå att leva med.
Hur är det med ismaskin och vatten i kyl/frys, påverkar det livslängden på nåt vis och är det någon stor risk att det pajar eller börjar läcka vatten?
Det blir väl lite krångligare att installera men som köket är nu så finns en dragen vattenledning till diskmaskinen som står precis vid kyl/frys så den ska väl kunna användas då den nya diskmaskinen ändå ska flyttas.
Frågan är ju om det är värt det högre priset för att få is och vatten eller om man ska nöja sig med den vanliga modellen från Electrolux som då blir 5000:- billigare.
Vad tror ni??
Vi hade bestämt oss för Electrolux i rostfritt utan ismaskin och vatten men fick nu ett riktigt bra erbjudande på
Husqvarna med ismaskin och vatten (förra årets modell). Erbjudandet vi fick hade stått ute i butiken men de såg precis som nya ut och det var samma garanti osv. Enda nackdelen var att dörrarna egentligen var "felhängda" men det skulle väl gå att leva med.
Hur är det med ismaskin och vatten i kyl/frys, påverkar det livslängden på nåt vis och är det någon stor risk att det pajar eller börjar läcka vatten?
Det blir väl lite krångligare att installera men som köket är nu så finns en dragen vattenledning till diskmaskinen som står precis vid kyl/frys så den ska väl kunna användas då den nya diskmaskinen ändå ska flyttas.
Frågan är ju om det är värt det högre priset för att få is och vatten eller om man ska nöja sig med den vanliga modellen från Electrolux som då blir 5000:- billigare.
Vad tror ni??
Får ni samma garanti som om de varit nya? Vi är nöjda med våra Husqvarna, men vi har tyvärr ingen erfarenhet av ismaskin. Vi kunde lätt hänga om våra Husqvarna skåp så att de blev "rätt" hängda, men det är kanske annorlunda med ismaskinsskåpen? Personligen tyckte jag det var bättre att lägga pengarna på en avfrostningsfri frys, för handen på hjärtat ... hur ofta frostar man av den ... inte tillräckligt ofta. Men nu är det bekymmret ett minne blott 
Nedan en annan tråd om kylskåpsval Husqvarna kontra billigare
http://www.byggahus.se/forum/koek/95929-vitvaror.html
Nedan en annan tråd om kylskåpsval Husqvarna kontra billigare
http://www.byggahus.se/forum/koek/95929-vitvaror.html
Trix skrev:Får ni samma garanti som om de varit nya? Vi är nöjda med våra Husqvarna, men vi har tyvärr ingen erfarenhet av ismaskin. Vi kunde lätt hänga om våra Husqvarna skåp så att de blev "rätt" hängda, men det är kanske annorlunda med ismaskinsskåpen? Personligen tyckte jag det var bättre att lägga pengarna på en avfrostningsfri frys, för handen på hjärtat ... hur ofta frostar man av den ... inte tillräckligt ofta. Men nu är det bekymmret ett minne blott
Nedan en annan tråd om kylskåpsval Husqvarna kontra billigare
[länk]
Japp vi får samma garanti som om de var nya. Tyvärr går det inte hänga om dörrarna när det är ismaskin och vatten inbyggt, men det går väl vänja sig vid att de står tvärtom mot vad vår kyl och frys står idag.
Hmm, det är så ruskigt svårt att välja ibland.
Vi har goda erfarenheter av Husqvarnas garantier (se tråden ovan), men det är som sagt viktigt att veta att de inte inskränks pga att det är ett visningsexemplar.
Vad jag har förstått så är det framför allt det iskalla vattnet som många uppskattar med en ismaskinsfrys. Däremot är väl själva frysen mindre? Om ni prioriterar kallt vatten och is framför frysutrymme, så är det helt klart rätt val. Vår frys är också något mindre i volym för att vara avfrostningsfri, men vi tyckte det var värt det. Det är väl något liknande ert huvudval är egentligen?
Vad jag har förstått så är det framför allt det iskalla vattnet som många uppskattar med en ismaskinsfrys. Däremot är väl själva frysen mindre? Om ni prioriterar kallt vatten och is framför frysutrymme, så är det helt klart rätt val. Vår frys är också något mindre i volym för att vara avfrostningsfri, men vi tyckte det var värt det. Det är väl något liknande ert huvudval är egentligen?
Klicka här för att svara