Kök
ohlgren: Tänk på att tätning mm uppfyller hem-försäkringsbolagets krav. Tex tycker de inte silikon är så bra utan vill man skall använda ngn speciell sorts tätband. Gå in på tex Länsförsäkringar och kilcka dig vidare till Råd för undvika vattenskador. Finns länk till webshop där sådant kan köpas.
Hejduk..tig: [citat] Mycket bra tycker jag. Sök efter gram här i köksforumet så hittar du några utlåtanden.
kingfisher: Nu har man äntligen bestämt sig, det blir ett kvik kök. högblankt vitt och med ett specialtillverkat överskåp (ej det på bild) Bänkskiva blir virr-varr Antracit och en hel diskbänk. skåpsindelningen blir inte exakt som på bilden, inget 40 skåp jämte spisen utan ett rakt hörnskåp.
Sgt.Pepper: Tjena, såg en bild i nån inredningstidning med en helgjuten bänkskiva och diskho i ett stycke, alltså inga skarvar! Verkligen hur snyggt som helst. Det stog att den var från Ikea, men jag hittar inget på Ikeashemsida om detta och bara undrar om någon har en sån ifrån Ikea eller någon annan. Vore intressant att veta om det funkar bra. Blir det repigt eller är det kanske det bästa som
erikperik: bästa är nog att låta en glasmästare åka dit och måtta upp då det lätt blir fel med sneheten och spel och om skivan överhuvudtaget går in...
erikperik: ni kanske har slarvat lite när ni fogade glasskivan så det kom in vatten bakom, hursomhaver så betalade ni 1250kvm för omålat finslipat 4mm glas,( är glaset härdat )Finns sk optiwhite glas som är ofärgat, dvs man har tagit bort järnoxid när det tillverkas, järnoxid är det som gör glaset lite grönaktigt, är en god ide att välja optiwhite om man har en vit tapet då den ser grön
petersson79: Nja, hade det vart så så hade det ju varit enkelt löst...men nu är det så att det är 2st 40-moduler som står där... Ja ja, får väl se hur länge frugan står ut med att diska för hand, då detta projekt inte direkt är lätt att hitta ork till mitt i allt annat...
Besserwissern: Ja, det kan vara så att minnesbilden har förändrats över åren. Hade dock för mig att den var separat, men tack för hjälpen. Då kan jag nogavskriva den här lösingen tyvärr
pope70: Det finns många tillverkare av laminatbänkskivor men de flesta säljer inte till slutkund utan till köksleverantörer. De flesta köksleverantörer kan fixa laminatskivor till dig med underlimmad vask, skulle tro att IKEA har bäst pris.
pope70: Balay är inte ett av Europas mest kända märke, dock är de stora i Spanien. Balay ingår i Bosch Siemens gruppen och är ett budgetmärke. Säkert inget större fel på grejorna men kan bli problem med reservdelar mm. Jag skulle ranka Balay i samma grupp som Gorenje och Indesit tex.
znitz: Vi har en Fjäråskupan som vi är väldigt näjda med, den finns med takmonterad motor. Jag kan bara säga positivt om den, mycket bra sug och nästan helt tyst med motorn+ljuddämpare monterat på taket. Exvis på halvfart suger den fast en grytlapp utan problem :) Vår är 90cm bred förresten och monterad under överskåpen.
saturnus: Är spisen verkligen målad, är den inte emaljerad? Kan nog bli problem med att få spisen återställd i ett godtagbart skick. Då det blir mycket varmt just under plattorna, kommer inte ens en värmetålig färg, att hålla sig fräsch, någon längre till. Att emaljera om, blir kostsamt.
jizzo: Har precis fixat svärföräldrarnas kök. Det tog ca 10 dagar. Men den mesta av tiden vänta vi på olika hantverkare (el, vvs och kakel). Rivning av kök 1 dag. Golv + målning, tapet, 2 dagar. Sen kom el och drog all el och vvs flytta avlopp och vatten. Sen fixa vi upp alla stommar och luckor, lådor på 1½ dag. Men det mesta var väntan på att el och vvs inte hade möjlighet att komma så
Nusnäs: Jag föredrar glaskeramikspisen framför allt ur underhållssynpunkt, även om jag själv har bytt alla spisar till induktionshällar.
byggareBob: Tycker att det låter dyrt, jag byggde mitt eget i vardagsrummet på 25kvm och då gick materialet på ca 3000kr ink dimmern. Byggde då med gipsskivor och har 18st spottar, jag skulle begära in fler offerter...
it-snubben: Med vårat kök så följde det med färdiga passbitar som var ihopmonterade i 45 grader. De var inte mer avancerat gjorda än två bitar täckskiva gerade i 22.5 grader och ihopkexade.
Farzan: [citat] Svårt att säga helt säkert utan att ha sett det men jag tror att jag skulle ha rivit alltihop. Om jag förstår dig rätt menar du att ta bort skivan från kaklets underkant...som jag antar är i bänkskivehöjd, c:a 90 cm över golv...och uppåt. Det blir ju mer än en halv gipsskiva, så man sparar inte material på att göra så om man inte ska hålla på och längdskarva gipsen.
Ella: Vi har flyttat ut en rad med bänkskåp för att få en 70 djup bänk. Nu när vi ska täta under diskhon uppstår problemet. Är det någon som har en kreativ lösning? Våtrumsmatta är en idé, eller kan man kanske ha sån tur att det redan finns en fix och färdig lösning? Det finns ju tillverkare som har 70 djupa skåp. Som jag ser det borde man kunna ta en 60 djup standard"balja", men den
Myrlejon: Vi vill också ha dörrarna åt samma håll och då sa vår kökssäljare detta att det beror på hur handtagen ser ut om det passar eller inte. Var alltså inte specifikt Siemens, men av köksbyggare känt "problem". De flesta väljer ju att ha dörrarna mot varandra och då uppstår ju inte detta så kanske är det därför de inte hört om det förut. Ett alternativ enligt dem är att sätta
jonas.n: http://www.elbutik.se/category.html?category_id=1038&search_page= http://www.elbutik.se Kanske du finner något på ovan Internetbutik ? / Jonas
f91jsw: Termostatblandare... Strypning av vattenflödet brukar inte sitta i blandaren utan beror antingen på en sparventil eller snålspolande munstycke.
atomjohan: [citat] Haha, tur man hade toalett i källaren. Men det lustiga är att när man måste gå ner i källaren för att kissa, då blir man alltid kissnödig när man tänkt gå och lägga sig! Jobbigt! Japp, luckorna är Abstrakt från IKEA. Kaklet gillar jag också, letade länge innan jag hittade något som passade. [citat] Inga problem, fläkten suger så pass bra att ytterst lite hamnar på
Snurre: Hej! Vi står inför valet där vi sorterat bort många och står och väljer mellan antingen Åraslövs kök eller Kvänum. Åraslöv gör massiva luckor medan Kvänum kör laminat. Laminaten som Kvänum kör är väl i och för sig ingen standard laminat utan lite tjockare. Bägge köken ligger prismässigt i samma nivå. Dock har vi hört att massiva luckor kommer med tiden att spricka.
it-snubben: Är det så att du vill byta blandaren ändå eller är det bara för att den droppar som den ska bytas? De flesta blandare går att åtgärda, om de inte stänger ordentligt, genom att byta packning eller kägla.
BobbyEwing: Vi sorterar inte så noga hemma: Komposterbart och övriga sopor som ska till soptunnan sorteras i köket. Övrigt som ska till återvinningsstationen lägger vi i en och samma säck och pant i en annan. Dessa tar vi med när vi ska åka och veckohandla i helgen och delar upp återvinningsgrejerna när vi väl står där vid stationen. Återvinnings- och pantsäckarna bor i ett skåp i grovköket.
7310070025302: [citat] Om man kör med rostfria vitvaror (som du skriver att du kommer göra) kan man ju (istället för i Applåd) kapa till en passbit eller lådfront av IKEAs rostfria lådfronter/luckor. Sådär så att passbiten/lådan ser ut att höra ihop i en enhet tillsammans med vitvarorna. Har själv gjort så i köket: 46cm ugn med "tillhörande" 23,5cm kastrullåda under.
tank77: [citat] Givetvis är dom det. Men man skulle kunna ta en vinkelslip och såga av listens platta del vilken man fäster på väggen och bara få kvar den halvrunda delen. Denna skulle man sedan kunna limma fast på sidorna av kaklet, antingen en 8 eller 10 mm list skulle funka bra.