Hörnet där köksbänken svänger är inte riktigt 90 grader, utan något mer (92?). Hur gör man, går det att beställa bänkskiva efter denna vinkel (IKEA-skiva)?

Det du kan göra annars är att karva lite i väggen i hörnet så att bänkskivan kan gå in lite i väggen och sen fortsätta i 90 grader.
Beroende på hur lång bänkskiva det är du ska ha så är det inte så mycket som behöver karvas.
Vad ska du ha för stänkskydd? Det bygger ju även ut en bit på väggen så det gör oxå att man inte behöver karva så mkt.

Det är murstocken i det hörnet. Skall inte ha något stänskydd alls, vask och spis är i motsatt hörn. Skall ha kyl, micor och bänk där bara.

Eh, man kan ju karva lite i skivan kom jag just på?

Hej.

Ja vi fick anpassa hörnet av bänkskivan en del. Gjorde en mall i masonit och karvade lite. Funkaar kalas.

Henrik

Ja, varför göra det svårt när man kan göra det enkelt. :)

Ja det gäller nog här som på många andra ställen.... som man ofta lär sig i efterhand:-)

2° fel (90° till 92°) är väl inget man karvar rätt
i cadprogrammet är 2° på en 600 mm skiva 21 mm
tänker jag fel?

Jag tror det skiljer sig 1-2cm på 110 cm, det är bänk i vinkel. Skall erkänna att jag a) inte mätt och b) inte räknat på förhållandet grader kontra karvning. Men visst stämmer din uträkning. :)

Vinkelslipen med kapskivan tar hand om murstocken, inga problem ;)

Tessok skrev:
2° fel (90° till 92°) är väl inget man karvar rätt
i cadprogrammet är 2° på en 600 mm skiva 21 mm
tänker jag fel?
600*tan2grader=20,95 du tänker nog rätt.

jag råkade också ut för oräta väggvinklar, och valde att bygga upp en liten "kil" med gips och husfix på ytan för stänkskyddet för att få det i linje med skivan. I vårt fall var sträckan efter den oräta vinkeln ca 1,5 m och glipan var längst ut ca 15 mm.
http://www.flickr.com/photos/9638561@N08/1430040128/in/set-72157601657697277/
I ytterkanten fick det bli en liten täckande list efter att vi kaklat

Bänk och väggskåpen satte jag "så lagom snett jag kunde" med hjälp av distanser mot väggen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.