1 780 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Hur fästa spiro till fläkt?
Jag ska ha en frihängande fläkt där spiro röret kommer att gå rätt upp genom kallvinden och upp på taket. Enda alternativet till fästpunkter är takstolarna.
-Hur fäster man spiro röret på bästa sätt?
Planen är att tillverka ett L järn som fästes mellan takstolarna och sen fästa röret med ett hålband mot järnet. Kan det funka? Finns det enklare alternativ?

-Hur fäster man spiro röret på bästa sätt?
Planen är att tillverka ett L järn som fästes mellan takstolarna och sen fästa röret med ett hålband mot järnet. Kan det funka? Finns det enklare alternativ?
Produkter som diskuteras: "hålband"
Hålband HB A4 rostfri 10 meter FAST
Förankning av mindre träkonstruktioner
477 kr inkl moms
Läs mer
nu tror jag ju inte att fläkten hänger i spiroröret så det behöver ju inte sitta bomfast även om det känns bra såklart. man fäster ju överdelen till kåpan i taket så där behöver va extra reglat runt rätt mått, sen är det en böjlig utdragbar del det sista till fläkten.
så vart de hos mig iaf.
så vart de hos mig iaf.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Sätt en regel på lämpligt ställe mellan takstolarna och fäst hålbandet i denna, spiriröret väger nästan inget och det hamnar ju rätt i och med att det sticker upp genom ett hål i yttertaket som håller styrslen på röret. Självklar kan dy tillverka viken fästanordning som du vill, man detta är ett enkelt sätt.
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Lite osäker på regler i detta fall, men i vart fall måste du brandisolera spiroröret med typ rockwool med nät på och då är du på den säkra sidan i brandhänseende i alla fall. Brandisolering är ett krav.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden