Hej,

jag har satt upp tre stycken väggskåp från IKEA (50+60+60). Väggen är någon form av betong/lättbetong, jag kan borra i den utan slagborr i all fall, men det är inte så att den är jätteporös. Bor i en lägenhet i ett hus byggt 1945. Men jag har pluggat och skruvat med ordentliga plugg och skruv och jag tycker att skåpen verkar sitta mycket bra.

Innan jag monterade skåpen skruvade jag även upp en kakellist på väggen som jag har låtit skåpen vila på. Dels för att enklare få skåpen raka, men även för att bidra till stabiliteten. Nu funderar jag på om jag ska behålla eller ta bort denna list?? I det gamla köket hade vi en sådan list, så jag trodde att det var vanligt, och från börja planerade jag att ha kvar den. Men det känns om man kanske inte brukar ha kvar den? Kommer att ha micro och porslin i skåpen så det blir ju en del vikt, men listen är ju å andra sidan inte jättesnygg.

Om du har använt rätt plugg och skruv för ändamålet så ska listen inte behövas för bärighetens skull. Du kanske ska ha kakel mellan bänkskiva och väggskåp, då kommer det ersätta listen till viss del, om du ser till att få in "hårdfog" mellan kakel och väggskåp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.