Nu ska den frihängande fläktens rör upp och jag undrar då med placeringen, (röret går upp mitt i fläkten, fläkt kåpan är 90x50cm) hur ska fläkt kåpan vara i förhållande till hällen? Ska allt vara lite innanför så att säga så att man inte slår i fläkten när man kokar eller ska kåpan vara mitt över hällen?.
Finns det några regler att följa här så det blir bra?

Finns det några regler att följa här så det blir bra?
Hej. Det är faktiskt ganska knepigt det här. Jag satte min så att den ligger ca 2 cm innanför hällens yttre kant. Jag satte två flyttkartonger på högkant på varsin sida av hällen som jag ställde fläkten på. Sen kunde jag justera placeringen med klossar tills det kändes rätt (eller snarare minst fel) Jag slår huvet då och då fortfarande faktiskt men jag kunde inte gärna sätta den längre in då allt för mycket os skulle åka utanför isåfall.
Så här ser det ut hos oss. kanske inte så mycket hjälp när det gäller placeringen dock.
Så här ser det ut hos oss. kanske inte så mycket hjälp när det gäller placeringen dock.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Så här brukar det vara.
Är kåpan bara 500 djup, vilket låter lite på en frihängd?, så sätt den i linje med bakkant på hällen. Det är lite beroende på storleken på bänksskiva då det som stör en fläkt som jobbar mest, är de sekundära luftströmmarna rund matlagningsplatsen.
Har du en mindre djup bänkskiva i ön skapar du ofta större turbulens i området när du rör dig i köket osv....
Sedan är spisen/hällen ofta designad så att de första 50-70 mm inte har någon värmezon. Då kan man säga att centrum på hällen är längre bak än vad den fysiska skivan är.
Det viktigaste med matlagning och ö-fläkt är att starta den några minuter innan du börjar laga mat! Då vänder du luftströmmarna sakta och slipper köra fläkten på högsta hastighet när maten väl börjar koka/steka. Luften rör sig annars mot takventiler, skorsten osv och när ditt bacon börjar fräsa startar du fläkten och då har den en tuff uppgift att vända alla strömmar i huset innan du är klar med stekningen.
Detta upplevs inte lika mycket vid en fläkt mot vägg då den hämtar in luft från en mindre yta/omkrets och då klarar det bättre än en frihängd.
Så kan du lära dig att använda den rätt så kan du hänga den både högre och längre bak för att slippa ha den i näsan när du lagar mat!
Hoppas jag fick ihop det tydligt för det är lättare att prata än skriva
Är kåpan bara 500 djup, vilket låter lite på en frihängd?, så sätt den i linje med bakkant på hällen. Det är lite beroende på storleken på bänksskiva då det som stör en fläkt som jobbar mest, är de sekundära luftströmmarna rund matlagningsplatsen.
Har du en mindre djup bänkskiva i ön skapar du ofta större turbulens i området när du rör dig i köket osv....
Sedan är spisen/hällen ofta designad så att de första 50-70 mm inte har någon värmezon. Då kan man säga att centrum på hällen är längre bak än vad den fysiska skivan är.
Det viktigaste med matlagning och ö-fläkt är att starta den några minuter innan du börjar laga mat! Då vänder du luftströmmarna sakta och slipper köra fläkten på högsta hastighet när maten väl börjar koka/steka. Luften rör sig annars mot takventiler, skorsten osv och när ditt bacon börjar fräsa startar du fläkten och då har den en tuff uppgift att vända alla strömmar i huset innan du är klar med stekningen.
Detta upplevs inte lika mycket vid en fläkt mot vägg då den hämtar in luft från en mindre yta/omkrets och då klarar det bättre än en frihängd.
Så kan du lära dig att använda den rätt så kan du hänga den både högre och längre bak för att slippa ha den i näsan när du lagar mat!
Hoppas jag fick ihop det tydligt för det är lättare att prata än skriva
Tack för dom tipsen. Jag tror att en placering i ungefär bakkant på hällen borde bli bra åtminstone ur i slagnings synpunkt. Ett ytterligare problem ur luftströms synpunkt är att jag har fläkten i ett hörn men det finns bara vägg på ena sidan, därav frihängande fläkt. Knepigt det här...
Hur långt in brukar hällen vara från framkanten på bänkskivan?
Hur långt in brukar hällen vara från framkanten på bänkskivan?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden