Hejsan!
Finns det ngn standard ang hur blandaren ska placeras i diskhon utifrån perspektivet från ett 80 cm underskåp med dubbla luckor? I de flesta fall bruka väl blandaren centreras så den sitter i mitten i förhållande till underskåpet som diskbänken är nersänkt i? Anledningen är att vi ska sätta in en infällnadsbänk från IFÖ (C24P-1135K) och här hamnar blandaren ca 4-5 cm till vänster om centrum (i förhållande till mitten på luckorna) och vi tycker det ser lite lustigt ut när man ser det på håll. Alternativet är att såga ur ena väggen i underskåpet för att blandaren ska centreras men samtidigt tror jag inte man gör så utan man strävar efter att behålla underskåpen "intakta".
Vi har inte monterat fast ngt än så än finns möjlighet att ändra sig men just nu lutar det faktiskt åt att låta det vara som det är. Känns märkligt om man ska behöva såga i sidoväggen på innerskåpet.
Vill också tillägga att hoarna i diskbänken inte är lika stora (29+38).

De flesta monterar säkert hon på enklaste sätt, dvs utan åverkan på underskåpets sida och lätt assymetrisk kranplacering. Men tycker man det är viktigt med symmetri så finns det väl inget som hindrar att man tar ur lite ur skåpsidan bara det fungerar med inredningen i grannskåpet.

Det är ju det som är det roliga med köksombyggnad, att det inte finns några måsten utan att kreativiteten kan få fullt utlopp.

Det kan ju vara att man rent generellt vill ha symmetri, i detta fall kan det vara att kranen tidigare satt hyfsat centrerad och att det är därför man reagerar på skillnaden.
Jag har ingen möjlighet att såga ur skåpsidan och min tanke var i så fall att byta diskho helt. Men det kanske blir bra iaf..

Generellt sätts blandaren och spången i centrum på vasskåpet. Att ta ur lite i skåpet är inget ovanligt och får nästan alltid göras vid tunnare bänkskivor.
Men som vanligt finns inga rätt eller fel....

G
jag skulle välja att centrera vasken. finns inte möjligheten att ta ur i stommen så skulle jag byta vask. men det är jag det :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.