L
Linnex: Tittade på det men avstod främst pga av ljudnivån på fläkten.
1 svar · 4,1k läst
H
Havsutsikt: Mycket snyggt, vi valde en platta från Konradssons som var liksom spårad så den ser ut som mosaikstavar. Vi har den i vitt i köket och som i grått i badrum som dekoration/fond tillsammans med stora vita plattor. Denna i grått är snygg även i köket om man vill.
6 svar · 9,3k läst
h-man
h-man: Men jag funderar alltså på montera takfläkten (som jag behöver för spisen) vid avluftens utlopp. Då skulle den dra ut både köksos och dessutom dra ut avluft från FTX. Jag inbillar mig att det kan vara två problem. Dels att det kan bli för dålig effekt på själva spisfläkten dels att det kan bli problemas med FTXen pga man påverkar dess luftströmmar osv Det lutar mer och mer åt
17 svar · 7,6k läst
B
bobbo_krull: [citat] Kolla länken till konsumenttjänstlagen längst ner på sidan: http://www.vattensakra.se/se/html/byggnormen.php Kan vara bra att veta när det lönar sig att anlita hantverkare m.m. /BoBBo
8 svar · 3,3k läst
A
anniesen: Vi har beställt det från ett lokalt snickeri som ligger i Boda utanför Veltanda, småland. Men det är nog inte så svårt att få ta i liknande.
5 svar · 5,7k läst
·
M
madcat1980: Ok men då förstår jag. Tack för alla svar! En fråga till dock. I mitt kök måste jag tyvärr ha diskhon framför ett rör som går längs hela väggen från golv till tak. Det sticker ut 10cm från väggen vilket lämnar 50cm av stommarnas djup till diskho. På ikea tycker de man ska ha 5cm bakom hon och 5cm framför. Det skulle betyda att min ho maximalt kan vara 40cm djup. Låter det
7 svar · 8,1k läst
E
erila: ingen som har något tips?
1 svar · 1,3k läst
·
H
halloy: [citat] Vad menar du med jumboplats/låg kvalitet? Finns det någon lista med mest missnöjda kunder/märke?
21 svar · 7,7k läst
FredrikR
FredrikR: Vi behövde som sagt inte kapa nå annat än den decimeter höga passbit som var med eller om vi köpte till skåpet. :)
5 svar · 1,6k läst
M
Minianna: Tack för svaren, då vet jag lite mer! Ska till IKEA och beställa idag. Och ja, vi kommer byta skivan också ;O) Huset har kommit nu. Verkar fint :O)
4 svar · 1,3k läst
pinebar
pinebar: Vi funderade i samma banor för vårt permanenta kök. Och så började vi fundera på när vi egentligen skulle använda induktionsplattorna istället för gasen. Och vi kunde inte komma på när det egentligen skulle vara. Så det slutade med en ren gashäll och vi är jättenöjda med den. Våra referenser, som också var stadsgas och gamla spisar hade också den nackdelen med stora lågor och
5 svar · 2,6k läst
A
allen2: Jag är i en planering-inför-beställningsfas: Just nu har jag en 2,20 diskbänk, traditionell spis och 1,16 m + 1,19 laminatlösning i L-form. Jag vill ha kvar en diskbänkslösning (troligen samma storlek och med upphöjd kant) men därefter inbyggnadsugn och häll infälld i laminat med rak kant. Så det vill ju till att hitta någon bra fas-i-faslösning. Det är det här jag funderar över,
2 svar · 1,2k läst
A
allen2: Ursäkta, skrev fel. Priset jag tidigare fått var med fläktkåpa och manöverenhet. Inte aggregat. Och priset inkluderade också frakt...
5 svar · 3,0k läst
D
drupie: Hej.. sitter i samma sits just med fläkten i köket.. har dock inte tagit bort den gamla än men tänker absolut inte behålla den. Hur löste du ditt problem "bjolle79"
5 svar · 2,4k läst
B
bjolle79: Vi renoverar vårt kök och bor i ett hus med centralventilation. Eftersom vi tänkte byta ut allt slängde vi vår gamla frånluftsfläkt med kåpa i brist av kunskap. Nu måste måste vi återställa detta men tänker ansluta frånluftsfläkten, som styr ventilationen i kök och badrum, till en transformator och därmed kan vi sätta in en lite snyggare kolfilterfläkt. Märket som används i
0 svar · 1,2k läst
zombieboy
zombieboy: Hej Blev nu informerad att ifall vi beställer ek bänkskivor (numerär 38 mm) från IKEA måste vi åtminstonde ha två skarvar pga att yttermåttena på bänkskivan blir 2800 x 1400 mm. Någon som kan rekommendera någon i GBG som kan fixa det ( och inte alltför dyrt- det är trots allt ett IKEA kök :D ) Det är en kombinerad köksö/bardisk så skarvar vill man väl helst slippa? ( IKEA
0 svar · 2,4k läst
·
K
kloka_elin: Man kan bygga en baldakin, alltså en liten låda med spottar i. Skulle kunna passa bra över köksön.
1 svar · 3,4k läst
G
gaia: avställningsyta bredvid spisen ska nog tåla varma grytor - blir mest praktiskt, tror jag. Nu finns det stora kakelformat att köpa, även stenplattor fex 30x60 ... man kan festa en sån på en vanlig spånskiva med snyggt kant av annat ...kanske en idee? gaia
8 svar · 5,5k läst
·
G
gaia: [citat] vet ej om jag förstått problemmet men det finns att köpa speciella plastunderlag för diskmaskiner som har uppvikt kant och hindrar vatten att rinna bakåt vid läckage - man upptäcker snabbt att det läcker :). Då blir det inte så viktigt att det saknas en bitt matta där bak. gaia
1 svar · 1,2k läst
tallmilan
tallmilan: Precis, nyckelordet här är >>ånga
3 svar · 5,1k läst
T
tank77: Ja, du ska då inte vänta tills dagen efter : ) Då kan du glömma att få bort fogen! Om man sätter en kakelplatta så kan man torka av fogen ganska omgående då kaklet suger ur fukten väldigt snabbt. Klinkers däremot tar fogen lång tid på sig för att torka då klinkersen är tät och suger inte mycket. Ibland kan få vänta uppåt en timmer när det gäller klinker. Annars är det rätt
5 svar · 3,6k läst
L
lovenblad: Jag tycker du ska ta kontakt med Vabene Stockholm dom har rundade kök utan att det behöver kosta en förmögenhet. deras service är dessutom jätte bra du kan se bilder på det dom runda köken på www.vabene.se, modellerna är syntesi, andromeda, och nicole Lycka till!
4 svar · 8,1k läst
F
fireblade: Tycker absolut att du ska ha dom långa på samtliga luckor/lådor.. :-) Själv så har vi 225 mm på samtliga handtag.
10 svar · 4,6k läst
·
M
Martin_Blomberg: Här är en hel tråd som handlar om just detta: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/80397-hjaelp-att-kontruera-ett-verktyg-borrjigg-borrmall-foer-koekshandtag.html#post767953
13 svar · 31,1k läst
M
mnvbg: Du måste ju inte ha kyl och frys bredvid vartannat.
37 svar · 5,2k läst
·
stiga
stiga: Vill nog inte dra ner Bosch och Siemens till lågkvalitetsmärken direkt, iaf inte deras PLUS-produkter som köksfackhandlen säljer men åter till frågan: HVA/Elux är likvärdigt med Bosch och Siemens. AEG är/har varit E-luxkoncernens lite bättre maskinprogram. Tittar vi uppåt i pris och förmodad kvalitet så pratar vi exempelvis Miele och Gaggenau. Nedåt på stegen hittar du produkter
3 svar · 1,9k läst
F
Farzan: Har Electrolux ugn + kombiugn i IKEA inbyggnadsskåp. Bredden är inget problem. På höjden fick jag mixtra litet med en passbit mellan ugnarna och översta skåpsluckan eftersom kombiugnen är lägre än de flesta inbyggnadsmikron.
2 svar · 1,2k läst
M
malinahlen: Mätta fogarna först med vatten, så suger de inte upp så mycket av syran. Gnugga gärna med en vit skurduk och skölj sedan flera gånger med rent vatten. Lycka till.
2 svar · 1,3k läst
Consensus
Consensus: [citat] Nix, de flesta hällar är i Sverige tänkta för 2-fas 400V. Sen är det så att de flesta (för att inte säga alla?) spisar, hällar och ugnar går att koppla om fritt mellan de olika standarder som finns i Europa. Ingen tillverkare har råd att göra landsspecifika produkter. Normalt så känns det dock som att det mesta kommer kopplat för enfas 230V, eller helt utan sladd. Det är
8 svar · 9,5k läst
O
oee: Ikeas blandare känns inte som några kvalitetsblandare när man klämmer på dem och får mycket kritik här så de hoppar jag över. Men tak för tipset! Allt lutar åt att det blir en Vola KV1 i svart utförande.
5 svar · 7,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.