6 061 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Laga hål vid borttagning av kakel på lättbetong
Har tagit bort kökskaklet nu, och det blev ett antal rätt många och stora gropar,
hur ska jag göra för att kunna sätta upp nytt kakel?
Väggen är av lättbetong, och rätt porös,
Ska jag försöka borsta bort så mycket av det porösa som är möjligt?
Sedan lägga ett lager primer?
Sen "spackla" till en jämn yta med husfix?
Vänta ett dygn ca. Sen är det bara att kakla som vanligt med fixet?
Låter detta bra eller ska man göra detta på något annat sätt?
Eller skippar jag primern och spacklar husfixet direkt mot betongen? och har därefter på primern innan jag sätter dit fixet?
hur ska jag göra för att kunna sätta upp nytt kakel?
Väggen är av lättbetong, och rätt porös,
Ska jag försöka borsta bort så mycket av det porösa som är möjligt?
Sedan lägga ett lager primer?
Sen "spackla" till en jämn yta med husfix?
Vänta ett dygn ca. Sen är det bara att kakla som vanligt med fixet?
Låter detta bra eller ska man göra detta på något annat sätt?
Eller skippar jag primern och spacklar husfixet direkt mot betongen? och har därefter på primern innan jag sätter dit fixet?
Redigerat:
Mig veterligen rekommenderar boverket att man har tätskikt bakom kaklet i ett kök, kylskåpet och så vidare men som sagt bara en rekommendation. Finns en del hus som har har tätskikt i köket också om jag inte är helt fel ute. Det är kanske rätt onödigt att ha men jag har ändå en flaska här hemma så lika bra att använda det.
Men har en annan fråga, jag har också ett rätt ojämn yta där kaklet ska sättas. Går det inte att bara dra på fix i ett jämt laget och smälla på kakel på det. Eller måste jag spackla med kakelfix först för att få upp en helt jämn yta?
Fast det kanske blir lite svårt att få allt kakel att ligga helt rakt om man drar på fix direkt på den något ojämna väggen och trycker på plattorna?
Men har en annan fråga, jag har också ett rätt ojämn yta där kaklet ska sättas. Går det inte att bara dra på fix i ett jämt laget och smälla på kakel på det. Eller måste jag spackla med kakelfix först för att få upp en helt jämn yta?
Fast det kanske blir lite svårt att få allt kakel att ligga helt rakt om man drar på fix direkt på den något ojämna väggen och trycker på plattorna?
Redigerat:
Klicka här för att svara