AnneFi
Vi ska byta ut köket här hemma, huset är från 1943 och har ett ganska
litet utrymme till kök.
Jag måste blundat när vi tittade på den delen av huset eftersom jag älskar stora kök.

Nu blir det alltså till att utnyttja utrymmet så gott som det går.

har ritat ett exempel i ikea home planner och hoppas på
att få lite respons på vad man eventuellt kan förbättra.
har redan överskåpen, som jag får möblera om lite.
endast dörren till höger är en egentlig dörr de andra två är valv.

fr vänster. kyl/frys 90cm högskåp (ska rymma ugn) 60cm, vaskskåp80cm,
skåp 30cm, diskmaskin 60cm lådhurtsx2 60cm hörnskåp, lådhurts 60cm

högskåpet rakt över kylen är 37 cm djupt, 60cm brett och står redan på plats.

th_kk.jpg
th_kk2.jpg

såhär ser det ut just nu
th_IMG_0701.jpg
 
AnneFi
Skulle också jätte gärna vilja ha tips på smarta förvaringslösningar som kan underlätta arbetet i köket så mycket som möjligt.

Det är inte så lätt att komma på hur allt ska vara när man är 21,
jag har inte hunnit med så många år med eget kök.

det enda jag är helt säker på är att jag vill ha lådfronter som stannar på lådan när man öppnar dom och bottnar som inte ger vika av ett kexpaket :)
 
Du kan börja och göra med en ho där den lilla är vänsterhängd istället. Lite lättare då du ska diska av en stor plåt än med den lösning du nu har.
 
AnneFi
Locos skrev:
Du kan börja och göra med en ho där den lilla är vänsterhängd istället. Lite lättare då du ska diska av en stor plåt än med den lösning du nu har.
ikea har inte den hon jag vill ha, två lika stora kantiga ska det vara.
funderar också på att byta plats på vaskskåpet och 30skåpet.
 
AnneFi skrev:
funderar också på att byta plats på vaskskåpet och 30skåpet.
JA! bra idee.
Jag skulle inte envisas med den hörnskåp du vill ha i hörnan. Du vinner kanske lite förvaringsplats som är krånglig att komma åt och det blir onödigt dyrt , tycker jag. Skulle använda sama lösning som i den gamla köket .
Om du senare tycker att du har för lite hyllplats så kan man kanske ställa några vägskåp djup 37 på ben paralellt med ( mitt emot spisbänken ) med en smal skiva ovanpå eller bygga upp på höjd till en högskåp typ vitrinskåp för förvaring.
Mitt förslag - inga hörnskåp :).
gaia
 
AnneFi
gaia skrev:
JA! bra idee.
Jag skulle inte envisas med den hörnskåp du vill ha i hörnan. Du vinner kanske lite förvaringsplats som är krånglig att komma åt och det blir onödigt dyrt , tycker jag. Skulle använda sama lösning som i den gamla köket .
Om du senare tycker att du har för lite hyllplats så kan man kanske ställa några vägskåp djup 37 på ben paralellt med ( mitt emot spisbänken ) med en smal skiva ovanpå eller bygga upp på höjd till en högskåp typ vitrinskåp för förvaring.
Mitt förslag - inga hörnskåp :).
gaia
det är ett bra förslag,
i hörnskåpet hade jag tänkt ha en karusell till kastruller och stekjärn.
köket som står där har inte varit så från början vi har möblerat om det fyra gånger sedan vi flyttade hit i okt-07 för att få ut så mycket av det som möjligt.
vi måste byta det helt nu när vi lägger om golvet eftersom det kommer att ramla sönder när vi tar ut det :D

skåpet intillväggen är omöjligt att komma åt pga bänkskivan och bänkskivan måste vara där för arbetsytan. helst skulle jag vilja ha fler kvm men det är ju inte möjligt.

jag älskar att laga mat och baka och vill ha så mycket förvaring och bänkyta som möjligt.

att sätta fler smala skåp på väggen där var en bra ide, ska se om det är genomförbart med tanke på att dörren öppnas uppåt den väggen och att sambon säger att shunten till värmegolvet ska sitta där. ÖVERTALA! :)

om jag skulle göra som du skriver, vart skulle då lådhurtsen ta vägen?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.