En sak som förbryllar mig när jag ska sätta kakel i mitt kök är två saker:

1. Jag anser att jag ska använda en primer som grund för att binda damm, öka fästegensakaperna samt för att minska suget från gipsskivorna (behöver ju inget tätskikt i kök). Jag har varit ut och in i flertalet kakelbutiker där alla säger olika. "Visst ska du använda primer!" Medan nästa säger "Ingen primer behövs!". Jag har alltså gipsskivor (uppsatta för ca 4 mån sen) som underlag. Delar av väggarna (ganska liten yta) är delvis målade där det nu ska sitta kakel. Måste väl räcka med att rugga ytan när det gäller färgen och sen prima?
Hur gör man? Prima eller inte prima?

2. Är det skillnad på fästmassa och fästmassa? Om man köper en 20 kg säck fästmassa, hur kan det skilja flera hundra kronor på samma produkttyp? Enda skillnaden är enligt mig märkena. Väljer du Schönox får du betala ca 400:-, Maxit 300:-, Lip 300:- och tar du Casco (15kg) får du betala 200:-. ÄR det någon skillnad på kvalité? Eller spelar det ingen roll vad man väljer?

3. Visst måste man kunna ta fogmassa som finns kvar från ett tidigare projekt jag haft och använda ihop med annat märke? Med märke menar jag att märket på fästmassan t.ex. är Maxit och märket på fogmassan t.ex. är Casco. Gör det ngt om det skiljer, annars ska man väl vara noga med att hålla sig till samma märke.

Tacksam för alla frågor jag kan få svar på. Gärna från någon med stor erfarenhet i ämnet.
mvh
Patrik

T
1. Nej, du behöver inte prima, dra på fix på en liten yta åt gången så hinner det inte torka för snabbt så du kan sätta dina plattor.

2. För sådant hemmabruk kvittar fabrikatet, ingen större skillnad. Så köp du Cascos fix, 15 kg räcker gott och väl. Ett normalstort kök räcker det med knappt 10 kg. Använd en 6 mm kam.

3. Du ska inte gärna blanda två olika fogfabrikat, då deras kulörer och sammansättningar aldrig är densamma. Det kan hända att du får skiftningar i fogen, inte snyggt. Dessutom är fog en färskvara, öppnade påsar drar till sig fukt och det blir klumpar i den. Så köp en ny påse, 5 kg räcker gott och väl till ett normalstort kök. (3-5 kvm).

Tack för dina svar. Tänkte dock inte blanda olika fogbruksmärken. Jag var kanske lite otydlig, jag menade om det gjorde ngt om det skiljde mellan märkena på fästmassan och fogbruket eller om det kvittar.

T
Savett skrev:
Tack för dina svar. Tänkte dock inte blanda olika fogbruksmärken. Jag var kanske lite otydlig, jag menade om det gjorde ngt om det skiljde mellan märkena på fästmassan och fogbruket eller om det kvittar.
Okej, då är jag med. Nej, det har ingen som helst betydelse!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.