Kök
Bugbear: Hej! Jag håller på hjälpa en kompis med ett köksbyte. Hon ville öppna upp lite mellan köket och matrummet så vi sågade upp en rektangel i väggen. Som ni ser på bilden är det tänkt att sitta bänkskåp på den väggdel som är "under öppningen". Men problemet är att detta är ett elementhus och väggen består av träkassetter. Ca 250mm breda och spontade med varandra, detta
HusByggarTomten: Vi hade först inga planer på ho i köksön men vi insåg sen att det är vansinne att inte ha det vid hällen. Gå med kokande vatten över golv (och barn) känns inte så kul...
walles: Det viktiga är att fläkten är centrerad över spisen, sen spelar det ingen roll om den sitter nära en vägg eller mitt emellan. Tycker den sista länken på fläkt är bäst då den suger upp bäst och är snyggast.
krukan: våra kompisar gjorde det, fast jag tror att de betsade ekskivor från ikea i en vit ton, måste säga att det blev väldigt snyggt! sen har de oljat dem som vanligt.
chrille112: Ja, det gick kanonbra! Sågade först båda skivorna så att de låg helt plant. Kexade, limmade, och spände ihop över natten.
verktygsgurun: Har du ett högskåp i köket är det ju det som bestämmer höjden. eller ?
henkesnygg: Klintan, om det inte funkar med cirkelsågen, prova en överhandsfräs. Det finns billiga på Biltema, jag använde en sådan för att gömma nätverkskabel och stereokabel i mina socklarna.
Tygert: Japp - de "volymprodukterna" som respektive återförsäljarekedja har "ensamträtt" på har en egen beteckning men skillnaderna är som sagt mycket små. Ofta har dock återförsäljaren bättre marginal på dessa "special"-produkter så försök pruta! Vanligtvis är nämligen produkterna dessutom bra vad gäller funktion/kvalitet/pris (annars kan man ju inte sälja någon större "volym").
znitz: Hej, Ilve har några, dock är dessa antingen 892 eller 710 höga, kanske en mindre passbit i samma stil som den "nya" ugnen? I alla fall hittade jag denna onlinekatalog: http://www.italianbrands.se/dw/ilve/docs/Inbyggnad.pdf
FRS05: Ett kök i min smak. Jag kanske skulle gjort smärre förändringar men helt klart ett snyggt kök!
Consensus: [citat] GIVETVIS! Matchande färg till luckorna får man på köpet! :D
Robel: [citat] Jäpp..det i kombination med IKEAs billigare varianter av kastruller är det som orsakat "tjutet" här hemma.
pinebar: Det är ju ganska sällan som maten faktiskt är så hög att man behöver en normal ugns hela höjd, så det kanske inte är någon dum idé. Om ni inte ofta äter typ hel kalkon och så. Då blir det kanske lite trångt.
mattias36: Jag var faktiskt inne på en kakelfirma idag och frågade om detta. Hon berättade att man kan lägga på vanlig fix på det gamla kaklet, låta det härda och sedan börja om från början igen. Och precis så kommer jag att göra.
theo snickare: Be att någon kommer och kollar på det eller begär in offerter... Har satt många kök men kostnaderna varierar ju såklart, då olika människor vill ha olika mycket gjort....
moiran: Jo, det går ha slangen i diskhon. Det är fullösningen jag tar till om jag inte kan lösa det snyggt. :D
malinahlen: Inget krav utan mer en smaksak. Vi placerade en vask vid hällen in vår köksö, och jag är å ena sidan jätteglad att vi har den. Nära till vatten för att fylla på pastakastrullen och nära att tömma ut vattnet sedan. Man behöver inte vandra omkring i köket med skvimpande heta kastruller. Men å andra sidan skulle det även ha varit trevligt med en rejäl bänksnutt även på den sidan
Consensus: Vi är positivt överraskade. Jämn värme över hela botten, snabbt och oerhört enkelt att reglera - precis som med en gasolspis. Dessutom blir inte hällen speciellt varm och det är inte så viktigt om kastrullen täcker hela plattan. Det blir ingen spillvärme. Enda nackdelen är att en massa nya kastruller och stekpannor fick införskaffas.
bygga_bo: [citat] Instämmer helt i att Osmo hårdvaxolja är en mycket bra produkt - står förnämligt emot diverse elakheter som vin och dylikt. Osmo har ett dekorvax (finns i olika färger) som är avsett just för att färga in skivan innan du applicerar deras hårdvaxolja. Det funkar kanske lika bra att betsa skivan på traditionellt sätt, men om du väljer deras dekorvax slipper du oroa dig för
Linnex: Tittade på det men avstod främst pga av ljudnivån på fläkten.
Havsutsikt: Mycket snyggt, vi valde en platta från Konradssons som var liksom spårad så den ser ut som mosaikstavar. Vi har den i vitt i köket och som i grått i badrum som dekoration/fond tillsammans med stora vita plattor. Denna i grått är snygg även i köket om man vill.
h-man: Men jag funderar alltså på montera takfläkten (som jag behöver för spisen) vid avluftens utlopp. Då skulle den dra ut både köksos och dessutom dra ut avluft från FTX. Jag inbillar mig att det kan vara två problem. Dels att det kan bli för dålig effekt på själva spisfläkten dels att det kan bli problemas med FTXen pga man påverkar dess luftströmmar osv Det lutar mer och mer åt
bobbo_krull: [citat] Kolla länken till konsumenttjänstlagen längst ner på sidan: http://www.vattensakra.se/se/html/byggnormen.php Kan vara bra att veta när det lönar sig att anlita hantverkare m.m. /BoBBo
anniesen: Vi har beställt det från ett lokalt snickeri som ligger i Boda utanför Veltanda, småland. Men det är nog inte så svårt att få ta i liknande.
madcat1980: Ok men då förstår jag. Tack för alla svar! En fråga till dock. I mitt kök måste jag tyvärr ha diskhon framför ett rör som går längs hela väggen från golv till tak. Det sticker ut 10cm från väggen vilket lämnar 50cm av stommarnas djup till diskho. På ikea tycker de man ska ha 5cm bakom hon och 5cm framför. Det skulle betyda att min ho maximalt kan vara 40cm djup. Låter det