Vi har just fått vårat hus och jag sitter och planerar kök för fullt. Köket är inte så stort och vi prioriterar arbets- och lageryta franför stor sittplats. Matbord finns i angränsande rum.

Har gjort en massa olika förslag i Sketchup vid det här laget och skulle gärna vilja få lite åsikter om mitt nuvarande förslag. Vi vill inte flytta spis eller vask till annat ställe i köket så nu har jag bara dragit vasken lite i sidled i förhållande till hur den är idag. Idag sitter den rakt över hörnet och för en annan som inte är superlång innebär det att jag räcker inte till hyllan som de satt bakom vasken i hörnet.

Spisen får vara där den är eftersom vi dels har en vedspis där och dels en murad spiskåpa. Idag är där väldigt lite skåp och en kombinerad kyl/frys. I min skiss har jag försökt få in en dubbel kyl och frys. Hoppas man ser vettigt i bilderna.

• kök1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kök2.jpg
    Skapa konto
  • kök3.jpg
    Skapa konto
Ingen som har någon stödjande åsikt?

Jag tycker att det ser rätt bra ut. Lite mycket skåp för min smak, men du säger ju att det är det ni vill ha. Jag vill i alla fall ge mig på ett skåp, nämligen överskåpet i hörnet vid fönstret. Där tror jag att det blir mycket snyggare med ett vanligt rakt överskåp utan att ni tappar så väldigt mycket stuvutrymme.

Jag gissar attd et är en diskmaskin ytterst på diskbänken. Tänk på att man bör kunna gå runt den när den är öppen. Den kommer ju liksom mitt i rummet, men det ser ändå ut som att det kanske inte är något problem egentligen.

A
Jag håller med om hörnskåpet!

Hemmakatten
Jag tycker också det ser välplanerat och fint ut. Håller dock med de andra om att hörnskåpet blir för dominerande.

Tack för åsikterna - har lite problem att komma hit och kolla - vi har inte fått bredband ännu.

Det kanske stämmer med hörnskåpet. Håller på att rita om lite. Det enda jag funderar på är om man når skåpet om det inte är ett hörnskåp. Men jag ritar om lite och testar.

Det där med diskmaskinen liksom mitt i rummet har vi också diskuterat. Kunde dock inte komma på någon bättre lösning om vi samtidigt vill ha en riktig diskbänk. Idag är diskbänken hemsk så den dagen vi kommer att göra om köket blir det härligt!

Hemmakatten
Tror inte att det blir så stora problem med diskmaskinen. En modern diskmaskin skall inte stå öppen utan disken skall torka med stängd lucka. Enda gången luckan är öppen är vid i- och urplockning och det verkar ju finnas plats för att gå runt ändå. Vår egen diskmaskin är inte helt optimalt placerad, men det var enda möjliga stället och man vänjer sig.

Även om du har ett hörnskåp så kommer du att ha svårt att nå det som är placerat längst in till vänster. I ett vanligt skåp kan man kanske ha sånt som man inte använder dagligdags på hyllorna till vänster.

Du behöver ju inte ha ett hörnunderskåp heller utan ha raka bänkar i 90 graders vinkel. Det blir dessutom billigare. "pappskallen" här på forumet har så och han har ett riktigt finurligt hörnskåp inunder. Kolla lite på hans trådar så hittar du det säkert.

Jag har ritat om köket lite grand nu - men eftersom vi fortfarande inte har något bredband hemma kan jag inte ladda upp någon bild. Får bli sen - när jag får kontakt med yttervärlden igen.

Jag får väl vara lite motvalls då... Jag anser att diskmaskinen ska vara placerad så att man kan stå stilla vid den när man plocka ur, dvs man ska inte behöva gå någon stans för att ställa in i skåp. Å andra sidan är det ju bra att så som i TS förslag ha spis och vask på samma sida så att man inte behöver korsa någon öppen golvyta för att komma till vasken (och riskera att krocka med någon som man kanske skållar....) Det är motstående krav som man måste värdera efter eget huvud.

Nu har jag fortsatt med mina ritningar. Tagit åt mig synpunkter. Och funderat lite vidare också.
Tar gärna emot fler åsikter!
Troligen kommer den snickaren vi pratat med att åta sig uppdraget också! Hoppas, hoppas!

• kök2.jpg
    Skapa konto
  • kök21.jpg
    Skapa konto
  • kökk22.jpg
    Skapa konto
A
Är det 2 luckor eller 4 på skåpet ovanför diskbänken? Det är lättare att ha smala luckor när man ska öppna dom så dörrarna inte sticker ut för mkt och är i vägen

Tycker ni har lyckats bra, trots lite kniviga vinklar. Alla klassiska sanningar jag kan finns med.
-Lagom liten arbetstriangeln mellan kyl, vask och spis. Check
-Arbetsyta mellan vask och spis. Check
-Överskåp isf öppna hyllplan. Check.

Det enda som ser konstigt ut är det sneda hörnet mellan spis och kyl. Finns det en dörr eller öppning där? Mitt i hörnet.

Som alla andra kräver väl diskmaskinen en kommentar. Sticker ut i rummet när den står öppen gör den, det går inte att undvika. De enda diskmaksiner jag sett med skjutdörr är sådana för storkök.
Jag håller med ylven om att det är bekvämt att inte behöva springa runt med den rena disken när man plockar ur. Däremot tycker jag ni lyckats bra med placeringen just därför. Ovanför vasken brukar vardagsporslin hamna, närmare än så blir det inte. Till dom andra skåpen blir det också nära tack vare maskinens centrala placering. Helt stillastående kan man aldrig nå hela köket, inte ens i mitt lilla lägenhetskök.

Anna och Robban - det är fyra luckor ovanför diskbänken. Syns inte så bra bara eftersom jag försökt rita pärl- eller råspont.

Mellanbarn - Det är tanken att det där sneda hörnet skall vara en städskrubb. Dörren öppnas mot spishållet istället för mot mitten av köket. Det var lite att inte köra ett helt skåp ända intill dörröppningen och så att få något som liksom är lite "fel" eftersom det på något sätt passar in i vårat hus. Vi får väl se vad snickaren säger om just det där. Själv tycker jag det är lite roligt, även om det kanske är lite konstigt. Eller förresten, menar du det låga hörnet? Idag är där en utdragbar vedlår, men vi tänkte att vi skulle ha ett skåp, eller möjligen hyllor där istället.

Det finns altså en dörr mellan den tänkta städskrubben och det sneda skåpet brevid spisen. På bilderna finns ju varken vägg eller dörr där, därför jag undrade.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.