Hejhej,

Mitt kök börjar se riktigt slitet ut och jag planerar däför en minirenovering. Vitvaror och diskbänk får stå stå kvar, i princip tänker jag bara måla om väggar, skåp och dörrar. Är hyresvärden snäll kanske kanske jag kan få nytt golv och lite nytt kakel över arbetsytorna också, dock inget jag vågar hoppas på...

Har ett par funderingar (och begränsningar) jag gärna ventilerar innan jag sätter igång, hoppas nån är pigg på att kommentera:

1, Huset är byggt 1937 och jag misstänker att köksinredningen är original med släta, (numera) vita skåpsluckor och lådfronter, lång L-formad diskbänk i rostfritt stål och överskåp hela vägen upp till taket. Jag vill gärna behålla den gamla funkis(?)känslan efter uppfräschningen men helst komma ifrån det kliniskt vita som allt är målat i nu. Vet någon vilka andra färger som var vanliga att använda i kök på slutet av 30-/början av 40-talet?

2, Även om det kanske inte är helt tidtypiskt vill jag gärna ha en nyans på väggarna, en på skåpstommarna och en på skåpsluckorna och lådfronterna... blir det rörigt tros? någon som har gjort något liknande som vill visa en bild?

3, Lägenheten är en hyresrätt och jag är student så att lägga alltför mycket pengar på att fixa till köket känns inte helt motiverat. Viktigast är såklart att resultatet blir snyggt och hållbart så att jag slipper göra om/betala hantverkare vid utflytten men finns budgetalternativ skulle jag bli glad. Vilken typ av färg är generellt billigast (till vägg, skåp/luckor)? och vart hittar man bra och billiga återförsäljare i Skåne?

Det var nog allt för denna gång, tack på förhand för de tankar och idéer ni kan tänkas komma med!

Karin

På sidan 11 i denna tidning finns en artikel med lite färgprover.
Här ser du också en färgsättning som förmodligen är från 1938.

Jag tror att din idé om tre färger kan fungera. Ta t.ex en pastellfärg på väggarna, en mörkare variant av den på luckorna och så vitt på stommarna.

Personligen så tycker jag att billig färg ofta är dyr. Den är ofta svårare att jobba med och ger sämre resultat. Just färgen tycker jag att du ska köpa någon bra sort. Jag tycker också att det verkar vara förvånansvärt billigt att lämna in luckor för lackering. Kolla upp den kostnaden också. Det kanske inte blir så mycket dyrare än att köpa färg. Så kan du måla stommarna och väggarna själv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.