Vi skall sätta upp en vägg med överskåp, kakel och underskåp i köket. Idag så består väggen av något slags pressat papper som är uppspikat på reglar. Jag tänkte byta ut det mot plywood (skall det vara något speciell sort?) och under kaklet har jag förstått att det skall sitta gipsskiva. Nu till min fråga:
Är det bäst att sätta gips över hela väggen eller skall jag bara sätta gips bakom kaklet?
Väggen är c:a 3 meter.

Gips är billigt och tål vatten bättre, om du ska sätta 3x2.4 m gips så behövs 3 st ca 300 kr ;).

Det låter bra. Jag kom fram till ungefär samma sak.

För att få bra fäste för överskåp tänkte jag använda 12 mm plywood. Spelar det någon roll vilken tjocklek jag har på gipsskivorna? Spisen kommer ju stå ganska nära gipsskivorna om det spelar någon roll.

Plywood underlättar ju monteringen avsevärt... sen gipsa hela väggen om du kan.
Annars repgips imellan.

Kommer spisen stå nära gipsskivorna? Är väll bara kakel imellan antar ja... hur tänker du?

Vad jag förstår så skall/bör man sätta kakel c:a 20 cm ner bakom spisen. Därefter står ju spisen emot gipsskivan. Där blir ju några centimeters luft emellan - det kanske räcker?

The Tor skrev:
Vad jag förstår så skall/bör man sätta kakel c:a 20 cm ner bakom spisen. Därefter står ju spisen emot gipsskivan. Där blir ju några centimeters luft emellan - det kanske räcker?
Kaklet bakom är ju bara för syns skull å för att de lätt sak gå å hålla rent.

Skulle de va nån fara me att spisen står emot gipsen?
Blir spisen så het är de nåt fel :)

Tack! Då vet jag att det är lugnt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.