Har bestämt oss för att olja in våra ek bänkskivor med Osmo hårdvaxolja eftersom alla säger att den är så bra.

Men hur gör man, vad behöver man (slippapper, pensel eller trasa)? Och så till sist är det någon som har hittat produkten på internet?

Din lokala färghandel borde ha, vi handlade vår burk på Colorama.
Pensel, trasa och fint slippapper är bra och ha. :)

Jag har använt Osmos Top Oil, 3058 för bord och arbetsbänk i ek och är grymt nöjd med resultatet.
Köksbordet var helt obehandlat och det gick åt en hel dej mängd olja där (la också på undersidan). Köksbänken hade ett varv grundolja på sej och det märktes att mängden olja inte trängde in lika mycket.

Jag slipade ytorna med 120 och 180 i träets riktning innan oljningen. Mellanslipade med 180, efter ett dygn, och drog sedan på fler lager.

Jag använde en vanlig kökssvamp (mjuka sidan) för att stryka ut oljan. Använde engångshandskar, för oljan blir så klippig på händerna när den torkar.

Sen när oljan är utstruken sista varvet så använde jag en vanlig trasa (gammal frotte handduk, som inte luddar) för att "polera" ytan så den blir riktigt vattenavstötande. Sätt lite olja i trasan och gnugga sedan med runda rörelser tills det inte ligger någon olja kvar och "svettas" i träet. Det är väl så som vaxen träder fram och bidrar med den egenskapen att göra ytan slitstarkare.
Har iallafall funkat för mej, och jag är som sagt nöjd med oljan och resultatet.
Köpte mina burkar på K-rutan, det är ingen billig olja, men den absolut bästa av allt jag provat på köksytorna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.