Kök
evasch: [citat] Hummm...klok tanke, den ska jag komma ihåg tills det är dags att beställa inredning :)
f91jsw: Vi köpte på www.beslagsbutiken.se men sidan är nere för tillfället. Vet inte när/om den ska öppna igen.
Hejduk..tig: Enligt detta tidigare inlägg ska det finnas hos blum och noblessa
Mattias_Jo1: Har nu fått offert från Electrolux home. Ungefär vad som visas här på bilderna inkl. vitvaror utom kyl/frys. Pris 82000:- tycker jag var kanon!
Draven-: Cylinda/ASKO helt klart. Ang. torktumlare med värmeväxlare så visst, det är snål torkning men det är ju några tusen man får gå upp. Efter 1500-2000 tvättar har du tjänat in det.
peterochcarina: Vår översta lucka är 57 cm. Vi har Lidingö så vi såg inget alternativ att försöka att såga/montera list på kant och annat fixande som gjort att träluckorna stämmer med inte bara frys utan även med kyl.
Elvis69: Utdragskraften för OSB är lägre än för 1 lag gips & mollyplugg. En variant kan ju vara att montera ett 0,7 mm plåtband där skåpen skall monteras och sedan sätta ytterligare ett lag gips. Skåpen kan sedan skruvas med montageskruv.
Dr.SiC: estwing, vi kommer inte ha spisen i hörnet. Har det idag och det går helt bort i det nya köket. hek, jag är inte riktigt med på vad du menar. Om det nu finns XXL hörnskåp så är det väl inga problem, eller?
dyveke: [citat] Lite OT kanske men eftersom du säger att du pysslat med Siemens kanske du kan ha ett förslag på hur vi ska göra: De här "vinkelfästena": hur sätter man fast dem i diskmaskinen? Jag förstår att vi ska vika dem för att fästa dem i skåpstommen, men jag förstår inte hur jag ska fästa dem i maskinen... Vi har en helintegrerad diskmaskin från Siemens.
andreas Skara: Hej Jag har byggt ett Götenehus med ett vedum kök. Jag är nöjd med det mesta utom köket! Jag har vita luckor av modellen "Annika" När köket var monterat så kan man se tydligt att det är 4st olika "färger" på vitt. Mycket missnöjd med detta och får inga svar trots att det reklamerades för en vecka sedan. Svaren jag fått är att det är olika material och därför en synvilla.
peterochcarina: Hej! Som tidigare tipsats om på denna sidan så finns Osmo hårdvaxolja som skall vara super att behandla ekskivor med (bara superlativ!). Vi är nu på gång att göra det med våra nya ekskivor, det som jag då såg i Colorama butiken är hur man med från samma tillverkare har bl a vit lasyr som anv innan behandlingen med hårdvaxoljan, det såg kanonfint ut!/Carina
Farzan: Kolla Frankes måttbeställda. Där är man lite begränsad i valen (två standardtjocklekar att välja mellan, begränsat urval av hoar o s v) men i gengäld är priserna närmare standardbänkar än specialbeställda och man kan välja längd och placering av hoar helt fritt. Kvaliteten är OK, inte på värstingnivå men bättre än IKEA o dyl. Jag gav drygt 4000 för en 120 cm bänk med en 50
MickeWrang: Vi fick massiva, oljade ekluckor till ungefär samma pris som på Diffrey (en del var dyrare en del billigare). Enda skillnaden var att de luckor vi köper måttbeställs, något vi alltså inte behöver betala extra för. PÅ Diffrey passar luckorna bara till IKEA-kök med standardmått (såvitt vi kunde se i alla fall). Dessutom fick vi se prover, något man är tvungen att åka till
HusByggarTomten: Vi använder full kapacitet vid stekning. Har frihängande fläkt på "köksö". Ca 4 m i tak. Rakt rör upp på taket. Och det behövs. Min egna teori är att när det saknas vägg mot spiskåpan så krävs lite mer sug för att det inte ska "yra" runt... Som jag sa har jag en kompis med liknande förhållanden men med inbyggd motor och den behöver också full fläkt för att orka men då
gadu^: [citat] Stämmer nog bra att plåtarna i bänkskivan sitter för högt. Våran häll, dock inte siemens, ligger direkt an mot bänken trots skumlisten.
JoakimU: Hej. Nu är det dags att fixa med köket i stugan, min tanke är i detta fall att montera in en fläkt från ex.vis Franke (FIF-400) med inbyggd motor/fläkt alt. en liknande lösning med endast kåpa nedtill och fläkt/motor på taket. Grundprincipen för dragning av rör bör vara densamma (?). Min fråga är nu hur man gör då den kanal i skorsten som tidigare gick rakt ut (öppen eller
sapel: Panelstugan har flera olika varianter på trä, tjocklek, massivt och helstav om man vill ha det. Verkar dock väldigt dyra. Är själv på jakt efter en bänkskiva i ek som är 4,06 lång och alla byggvarujus verkar ha skivor upp tom 4m. Är det någon som vet var man kan hitta längre bänkskivor så får ni gärna berätta!
*Martina*: Har alla köksleverantörer samma bredd på skåpen till hörnspisar? Vi håller på att mäta ut vart köksfönsret ska sitta så därför måste vi veta hur mycket skåpen kommer bygga. HTH har iaf 105cm på sina sa de när jag ringde och frågade.. men hur är det med alla andra? Vi har inte bestämt vart vi ska köpa köket ännu. Svar önskas snabbt!
henkesnygg: Du behöver nog inte köpa hela skåpet från den andra leverantören, du borde nog kunna köpa skåpsinredningen separat. IKEA har haft samma leverantör av lådor som de flesta andra, Blum, fast nu ryktas det om att de bytt till Hettich. Men de är också stora. Jag skulle kolla de två fabrikaten hos en firma som är lite fristående, som säljer beslag eller kök i delar. I Stockholm till
MaDal: Jag är på väg att lämna i mina köksluckor för ommålning och tänkte då passa på att måla om skåpstommarna. Men eftersom det är ett kök från 70-talet så har samtliga stommarna plastlister på kanterna och jag undrar om man målar över dom eller om man tar bort dom och spacklar eller? Och om jag målar över dom, hur får jag färgen o fästa? Jätte tacksam för svar. Mvh Malin
Sailorman: Jodå det går att barnsäkra. Vi har satt dit haspar inne i skåp och lådor. Man kan öppna lagom för att sticka in ett par fingrar och öppna haspen. Köptes på IKEA. Det ÄR lite frustrerande ibland men alternativet är inte bättre:-)
moix: Kvänum har ett gäng, men kostar väl därefter. http://www.kvanum.com/product_overview.asp?lang=1&categoryId={B9E5754F-A249-47F5-A63C-71C5AF9BCADC}
gryden: Jag tackar så mycket, du har koll du :-) Vet du om frysen går att stänga av helt också?
qrz: Har förresten också jobbat på electrolux... men jag borrade bara hål...
Anund: Bygger om köket och kommer nu att ha fler lådor som dessutom går på lätt glidande beslag och behöver komplettera med fler lådspärrar, men hittar inte dom jag är ute efter. I gamla köket hade jag IKEAs gamla vita (se bild). Dom är jättebra på stora tunga lådor eftersom de inte bara hindrar att lådan dras ut utan även låser lådan så den inte kan stängas igen sista biten och
fresve: Problemet löst: http://www.barbecook.com/en/products/amica-barbecue-detail.asp?refnr=2231400000&tab=a
peoe: Jag insåg till min förvåning att den senaste micron jag köpte gott och väl får plats i ett av överskåpen, så jag satte in ett eluttag i det och har micron där. Jag är sådan att jag inte kan leva utan micro. Jag använder den sällan till matlagning, men att exempelvis värma mjölken som skall ned i såsen i micron upp till 70 grader eller så istället för att hälla den kall i