Hej!
Jag blir jätteglad om någon erfaren köksrenoverare vill titta lite på min projektplan. Det finns en del oklarheter än (alla hantverkare är inte uppbokade, t.ex.) men jag hoppas ändå någon kan säga om...
1) ...saker kommer i rätt ordning?
2) ...tidplanen är realistisk?
Bör kanske påpeka att kökstommar och luckor görs måttbeställda av finsnickare och sprutmålas, därav den långa tillverkningstiden. Det är ett parallellkök på 2x350 cm som hänger ihop med hall och matrum som renoveras samtidigt.
Tacksam för all hjälp jag kan få, ska träffa snickaren på fredag för genomgång och vill gärna känna mig väl förberedd.
Jag blir jätteglad om någon erfaren köksrenoverare vill titta lite på min projektplan. Det finns en del oklarheter än (alla hantverkare är inte uppbokade, t.ex.) men jag hoppas ändå någon kan säga om...
1) ...saker kommer i rätt ordning?
2) ...tidplanen är realistisk?
Bör kanske påpeka att kökstommar och luckor görs måttbeställda av finsnickare och sprutmålas, därav den långa tillverkningstiden. Det är ett parallellkök på 2x350 cm som hänger ihop med hall och matrum som renoveras samtidigt.
Tacksam för all hjälp jag kan få, ska träffa snickaren på fredag för genomgång och vill gärna känna mig väl förberedd.
Redigerat:
Jo, om man vågar chansa på att slutmåtten stämmer med planen! Men eftersom diskbänken kostar nästan 17000:- och jag inte får lämna tillbaka den om vi mätt själva vågar jag inte, tyvärr... Det är så mycket som måste stämma om vi beställer innan stommarna är på plats (alla stommar håller förresten inte standardmått, snickerierna görs för just vårt kök) -- väggarna måste vara 100% raka och i 90 graders vinkel, uttag för häll, blandare, diskmedelspump och placering av ho får inte bli fel. Väntar jag tar diskbänksleverantören alla mått och ansvaret om det blir tokigt, gud förbjude.
Ingen annan feedback?
Ingen annan feedback?
Skönt att höra att det verkar se bra ut, Boingo.Har du gått igenom en liknande renovering så har du kanske andra bra tips?
Elektrikern är en ängel som är väl beprövad genom makens jobb.
Rörmokare har vi inte hittat än, men det jobbet är litet eftersom inget ska flyttas -- dock får han/hon komma 2 gånger, först för att stänga av vattnet och sedan för att koppla blandare och diskmaskin. Det mest komplicerade blir att göra en diskmaskinsavstängning i framkant på bänkskåpet då jag inte vill ha en blandare med avstängning. Någon som vet hur svårt/dyrt det blir med en sådan lösning?
Elektrikern är en ängel som är väl beprövad genom makens jobb.
Rörmokare har vi inte hittat än, men det jobbet är litet eftersom inget ska flyttas -- dock får han/hon komma 2 gånger, först för att stänga av vattnet och sedan för att koppla blandare och diskmaskin. Det mest komplicerade blir att göra en diskmaskinsavstängning i framkant på bänkskåpet då jag inte vill ha en blandare med avstängning. Någon som vet hur svårt/dyrt det blir med en sådan lösning?
Jo,jag har gjort några kök.
Fast inte åt mig själv.
Jobbar som snickare.
Vet att planering är väldigt viktigt.
Tror inte det ska vara så svårt för
en röris att sätta en ventil i framkant
på skåpet.Antagligen kopplar han
på ett rör på vattenledningen under
kranen med avstängningsventil i
framkant på skåpet.Inga större
operationer för det.
MVH Byggarebo
Fast inte åt mig själv.
Jobbar som snickare.
Vet att planering är väldigt viktigt.
Tror inte det ska vara så svårt för
en röris att sätta en ventil i framkant
på skåpet.Antagligen kopplar han
på ett rör på vattenledningen under
kranen med avstängningsventil i
framkant på skåpet.Inga större
operationer för det.
MVH Byggarebo
Hoppas du har rätt Byggarebo!
Stor dag idag. Har gått igenom alla detaljer med snickaren, köpt alla vitvaror, hittat golvläggare och bokat byggjobbare - och gjort av med snuskigt mycket pengar. Saknar nu bara rörisen för att vår lilla stab ska vara klar...
Stor dag idag. Har gått igenom alla detaljer med snickaren, köpt alla vitvaror, hittat golvläggare och bokat byggjobbare - och gjort av med snuskigt mycket pengar. Saknar nu bara rörisen för att vår lilla stab ska vara klar...
Kan rapportera att tidplanen funkat bra hittills. El och vatten stängdes av som planerat, och köket revs och kördes till tippen på några timmar. Nu är alla nya ledningar dragna i öppna väggar, och idag sätts nya gipsskivor på plats. Ligger faktiskt någon dag före i tidsschemat! Om nu bara målaren som ska spackla de nya väggarna kommer som tänkt och blir klar innan golvläggaren kommer är jag en lycklig kvinna...
Härligt att ligga före projektplanen.
Vi ligger efter, men känner ingen stress. Precis när vi rivit ut det gamla köket fick vi reda på att det nya var försenat med tre veckor...Dock ordnade det så att vi får hem det mesta av köket i rätt tid, men inte bänkskivorna..
Vi ligger efter, men känner ingen stress. Precis när vi rivit ut det gamla köket fick vi reda på att det nya var försenat med tre veckor...Dock ordnade det så att vi får hem det mesta av köket i rätt tid, men inte bänkskivorna..
Klicka här för att svara