6 993 läst ·
9 svar
7k läst
9 svar
Kakla över diskbänk?
Jag ska snart sätta in ett nytt kök. Min fundering är kaklingen.. ja måste ju sätta gips först över diskbänken...gips + kakel bygger ju ut endel. Bör man tänka på nått eller kvittar det att man bygger 2.5cm eller va d nu blir?
En tanke är ju att sätta gips på väggen bakom allt men... vill ju helst slippa massa merjobb
En tanke är ju att sätta gips på väggen bakom allt men... vill ju helst slippa massa merjobb
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hänger inte riktigt med dig...
Det låter som att du river ut ett gammal kök och sen ska sätta in ett nytt, men varför river du inte bort den gamla kakeln då också...
Sen är det ju bara att ersätta den gamla gipsen med en ny och sen kakla.
På dig låter det som du ska sätta gips utanpå gammal kakel och sen kakla på detta vilket jag anser är rent tokigt...
Det låter som att du river ut ett gammal kök och sen ska sätta in ett nytt, men varför river du inte bort den gamla kakeln då också...
Sen är det ju bara att ersätta den gamla gipsen med en ny och sen kakla.
På dig låter det som du ska sätta gips utanpå gammal kakel och sen kakla på detta vilket jag anser är rent tokigt...
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Nja, här tror jag staffanstorp har dragit egna slutsatser. vad har du på väggen? masonite eller någon annan skit skiva eller är det plank? Hur
som helst så är det helt ok. med en 6 mm renovergips som underlag om du har taskigt bakom. Är det kakel eller annat som bygger, riv ner.
som helst så är det helt ok. med en 6 mm renovergips som underlag om du har taskigt bakom. Är det kakel eller annat som bygger, riv ner.
Jag ska förklara lite tydligare 
Jag har rivit ut det gamla köket helt och hållet, kakel och allt. Kvar är en helt ok vägg med spånskiva. ''Tanken är n att ja ska sätta in mitt nya kök, derefter sätta dit en gipsskiva över diskbänken för att sedan kakla.
Min fråga var ifall jag ska sätta diskbänk, bänkskiva kloss i kloss med spånskiva ? Gipsskivan jag sätter för att sedan kakla på bygger ju ut ett par cm över bänk och diskbänk, gör det nått?
Jag har rivit ut det gamla köket helt och hållet, kakel och allt. Kvar är en helt ok vägg med spånskiva. ''Tanken är n att ja ska sätta in mitt nya kök, derefter sätta dit en gipsskiva över diskbänken för att sedan kakla.
Min fråga var ifall jag ska sätta diskbänk, bänkskiva kloss i kloss med spånskiva ? Gipsskivan jag sätter för att sedan kakla på bygger ju ut ett par cm över bänk och diskbänk, gör det nått?
Behöver inte spara in på gipset om det är bästa lösningen. Ville baara höra hur man brukar göra.
Finns det 6mm gips UTAN infasade kander? eller vad ska man ha för gipsskivor?
kan man kakla direkt över skarvarna på gipsskivorna
Det där med flexibelt kakelfix låter ju intressant!
Men i vilket fall. Säg nu att jag gipsar hela väggen. Ska jag då sätta underskåp och bänkskiva diskbänk kloss i kloss med gipsskivan??
Finns det 6mm gips UTAN infasade kander? eller vad ska man ha för gipsskivor?
kan man kakla direkt över skarvarna på gipsskivorna
Det där med flexibelt kakelfix låter ju intressant!
Men i vilket fall. Säg nu att jag gipsar hela väggen. Ska jag då sätta underskåp och bänkskiva diskbänk kloss i kloss med gipsskivan??
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Såja...
Nu är det betydligt enklare att svara då man vet lite mer om förutsättningarna.
I detta fallet hade jag garanterat klätt hela väggen med 13mm vanlig gips.
Skåpen sätts då mot gipsväggen och kakeln hamnar rätt.
Bänkskivornas bakkant ska ju ligga jämnt med skåpens bakkant.
Lutar väggen får man kanske palla bakom skåpen i ovankant eller nedankant beroende på hur väggen lutar och då kommer ju inte skåpen helt kloss mot gipsen naturligtvis.
6mm gips är bara onödigt dyr om man nu vill försöka tänka ekonomiskt.
Ska du bara gipsa utrymmet där det ska kaklas efter du satt skåpen så blir det ju precis som du säger att kakeln kommer ut en bit och du minimerar ju bänkskivans yta och samtidigt blir det problem den dagen man eventuellt ska byta bänkskiva.
Kakla på spån rekommenderar jag inte men visst kan man göra det med rätt fix.
Nu är det betydligt enklare att svara då man vet lite mer om förutsättningarna.
I detta fallet hade jag garanterat klätt hela väggen med 13mm vanlig gips.
Skåpen sätts då mot gipsväggen och kakeln hamnar rätt.
Bänkskivornas bakkant ska ju ligga jämnt med skåpens bakkant.
Lutar väggen får man kanske palla bakom skåpen i ovankant eller nedankant beroende på hur väggen lutar och då kommer ju inte skåpen helt kloss mot gipsen naturligtvis.
6mm gips är bara onödigt dyr om man nu vill försöka tänka ekonomiskt.
Ska du bara gipsa utrymmet där det ska kaklas efter du satt skåpen så blir det ju precis som du säger att kakeln kommer ut en bit och du minimerar ju bänkskivans yta och samtidigt blir det problem den dagen man eventuellt ska byta bänkskiva.
Kakla på spån rekommenderar jag inte men visst kan man göra det med rätt fix.
Klicka här för att svara