3 610 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Hur stort spel mellan vägg och massiv träskiva?
Hej!
Hur stort spel bör jag lämna mellan väggen och bänkskivans kortsida? Skivan är 3400mm lång, och enligt tillverkaren får man räkna med att träet växer/rör sig med 1%, vilket i mitt fall blir 34mm... Det är väl ändå inte möjligt!? Då kommer ju skåpen som jag skruvar skivan i att stå som tänderna på en gammal en...
Hur som helst, jag tänkte lämna 5mm mellan vägg och kortsidan, räcker det?
Mvh
Mats
Hur stort spel bör jag lämna mellan väggen och bänkskivans kortsida? Skivan är 3400mm lång, och enligt tillverkaren får man räkna med att träet växer/rör sig med 1%, vilket i mitt fall blir 34mm... Det är väl ändå inte möjligt!? Då kommer ju skåpen som jag skruvar skivan i att stå som tänderna på en gammal en...
Hur som helst, jag tänkte lämna 5mm mellan vägg och kortsidan, räcker det?
Mvh
Mats
Trä sväller/krymper främst tvärs fiberriktningen, alltså på tvären. På längden är rörelserna så små att de brukar betraktas som försumbara. Att det skulle uppstå rörelser på längden i en träbänkskiva har jag aldrig hört talas om...kan du ha missuppfattat kanske?
Sant, det var jag som hade missat att det stod i beskrivningen. Då känns det bättre!
Men samtidigt, jag skulle vilja se en skruv som sitter i ett runt hål (ej ett spår alltså) och som klarar av 3-6mm förflyttning i sidled utan att skjuvas av...
Mvh
Mats
Men samtidigt, jag skulle vilja se en skruv som sitter i ett runt hål (ej ett spår alltså) och som klarar av 3-6mm förflyttning i sidled utan att skjuvas av...
Mvh
Mats
Produkter som diskuteras: "montageskruv"
Montageskruv
Montageskruvar kännetecknas av ett förstorat skruvhuvud som inte sjunker in i materialet efter skruvdragning. Dessa skruvar är idealiska för tillämpningar där man vill ha ett synligt montage, eftersom skruvhuvudet förblir synligt på ytan
Läs mer
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Tittar man på montageanvisningarna för massiva bänkskivor så står det oftast exakt hur man ska montera dessa... 
Här finns t.ex en variant från LG Collection.
http://www.koksmontoren.com/filer/anvisning_massivtra.pdf
Man kan t.ex med lätthet se att det även ska sättas vinklar med ovala hål ganska så tätt just för att skivan ska kunna röra sig i djupled...
Här finns t.ex en variant från LG Collection.
http://www.koksmontoren.com/filer/anvisning_massivtra.pdf
Man kan t.ex med lätthet se att det även ska sättas vinklar med ovala hål ganska så tätt just för att skivan ska kunna röra sig i djupled...
vi lämnade 1mm på 384cm bänkskiva (Ek 4cm tjock och 70cm djup) och det funkade kanon!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden