Hej!

Hur stort spel bör jag lämna mellan väggen och bänkskivans kortsida? Skivan är 3400mm lång, och enligt tillverkaren får man räkna med att träet växer/rör sig med 1%, vilket i mitt fall blir 34mm... Det är väl ändå inte möjligt!? Då kommer ju skåpen som jag skruvar skivan i att stå som tänderna på en gammal en...

Hur som helst, jag tänkte lämna 5mm mellan vägg och kortsidan, räcker det?

Mvh
Mats

Trä sväller/krymper främst tvärs fiberriktningen, alltså på tvären. På längden är rörelserna så små att de brukar betraktas som försumbara. Att det skulle uppstå rörelser på längden i en träbänkskiva har jag aldrig hört talas om...kan du ha missuppfattat kanske?

Sant, det var jag som hade missat att det stod i beskrivningen. Då känns det bättre!

Men samtidigt, jag skulle vilja se en skruv som sitter i ett runt hål (ej ett spår alltså) och som klarar av 3-6mm förflyttning i sidled utan att skjuvas av...

Mvh
Mats

Borra ett "stort" hål (10-12 mm) i stommen och skruva sedan fast bänkskivan med montageskruv + bricka. Då håller skruven fast skivan mot stommen, men den kan ändå röra sig med skivans rörelser.

Paul-Staffanstorp
Tittar man på montageanvisningarna för massiva bänkskivor så står det oftast exakt hur man ska montera dessa... ;)

Här finns t.ex en variant från LG Collection.

http://www.koksmontoren.com/filer/anvisning_massivtra.pdf

Man kan t.ex med lätthet se att det även ska sättas vinklar med ovala hål ganska så tätt just för att skivan ska kunna röra sig i djupled...

Men om den nu rör sig så mycket, hur kommer det sig då att den inte spricker där man har en infälld och underlimmad vask? Rostfritt växer inte 1% med ökad luftfuktighet... ;-)

Mvh
Mats

Paul-Staffanstorp
Bra fråga, men där har jag inget bra svar faktiskt... ;)

Vissa saker är märkliga här i livet... haha

Men det är ju inga 34mm på djupet heller utan snarare 5-6mm.

vi lämnade 1mm på 384cm bänkskiva (Ek 4cm tjock och 70cm djup) och det funkade kanon!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.