Ska flytta spisen när vi gör om vårat kök. Men hur långt kan jag förlänga fläkt röret? Ingången (i murstocken) sitter nu precis ovanför spisen men jag vill flytta det nästan 2m. Går det och hur göra i så fall?

MVH Anders

Ingen som vet hur man förlänger fläkt röret?

/anders

Tror du får fylla i lite om vad för rör som sitter där idag, ungefär hur du tänkt att förlänga röret osv för att forumet ska kunna hjälpa till.

Är det fråga om att du idag har tex 125mm spiro och har plats att dra det på något sätt så du kan brandisolera och kan överleva antingen ett lägre flöde eller kompensera med en kraftigare fläkt är det normalt inget problem att förlänga. Har du en fyrkantig eternitkanal är det ett annat läge...

// Mats

Ombyggnad av imkanal kräver dock bygganmälan om man ska gå by the book. Om bygganmälan ska godtas bör man ha inhämtad sotarmästarens råd som underlag för hur det ska göras.

idag är det bara en vanlig slang i nått plast material från fläkten till öppningen i skorstens muren.
Jag kommer bara att sätta på en ny slang ca 3m. jag kan väll inte behöva brandisolera den? tänkte bygga liksom en låda och dra den i från muren till nya fläkten.

MVH Anders

Imkanaler ska normalt vara i metall med undantag på sista biten från kanalen till fläkten som kan vara plast. Den sista ska normalt då vara möjlig att slita ut i händelse av brand. Finns säkert flexibla stålkanaler som kan vara godkända för inbyggnad med men du åker på att isolera för att klara brand i kanalen utan spridning till omkringliggande delar.

Mitt tips är att dra spiro från murstocken längs taket till rakt ovanför spisen. Där sätter du en 90-gradersböj och fram dit isolerar du kanalen med tex 30mm nätad stenull. Från 90-gradersböjen kör du flexibel kanal rakt ner till fläkten.

// Mats

Är de ok o klämma ihop spiro röret lite? Hålet i murstocken är 14.5x20cm. Och spiro röret jag köpt är 15.5cm. Alternativet är ju o köpa ett mindre rör 13cm. Vad blir bäst här?
Och duger de inte o isolera med vanlig isolering?

Mvh anders

Var o bytte röret till ett 13cm istället. Men vad ska jag isolera med runt i hålet i murstocken?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.