diskmaskinvnster.jpg
diskmaskinmitten.jpg

Vilket alternativ skulle ni välja? Speciellt tänker jag på placeringen av diskmaskinen.

Eller är jag ute och cyklar i båda fallen?
Alla tankar och åsikter välkomnas.

Alternativ 2 hade jag valt, minst 80 cm mellan spis och diskho rekommenderas för att få en bra arbetsyta.

C
Att ha diskmaskinen intill en vägg är inget större problem.

Visst behöver man plats mellan spisen och diskhon, men man vill gärna ha plats till vänster om diskhon också, eftersom det är där man normalt ställer disk (man måste trots allt handdiska vissa grejer även om man har diskmaskin..) sålänge man är högerhänt...

Dessutom får man plats med en dubbelho i ett 80-skåp, men inte i ett 60-skåp, men det är ju till stor del personliga preferenser.

alt 2 känns bättre för mej. Har man dubbelho så kan man stapla handdisken i den ena hoet. Arbetsyta mellan spis och diskho är guld värd och jag skulle aldrig offra den bara för att bredda ut platsen för handdisken.
Väljer du alt 1 så kommer du ofta att tänka på mitt svar när du står i ditt kök och lagar mat :) :)
gaia

Men vad säger ni?

Det ska ju installeras diskmaskin och ni snackar om att diska i ho? :D

I övrigt så hade jag valt alt.2

Glömde nämna att diskmaskinen i öppet läge
hindrar lådorna på kortsidan att öppnas i alt 1. Det är ju en nackdel.
Fördelar med alt.1:
--Man får undan diskmaskinen från arbetsytan
(svårare att stå där om maskinen är öppen)
---60 cm besticklåda är aldrig fel.
---Mer plats för återvinning.

Har även funderat på 2 hoar - en stor för att diska större grejer + en smal
för att ha som slask. Ibland kanske man vill kunna spola ner matrester
samtidigt som det ligger en stor ugnsform i den stora hon.
Inte så ofta som denna situation kommer att uppstå dock.
Har inte tänkt att handdiska i onödan direkt.

Men det lutar nog åt alt. 2 för mig.
Arbetsytan + att diskmaskinen känns mer ergonomiskt placerad, lättare att komma åt. Plus att jag har längtat efter diskmaskin så länge att det känns fel att låta den stå där i hörnet och skämmas:)

Tack för alla kommentarer.Ska ta med dem i sista funderingarna.

Alternativ 2, men endast pga av att du får bredare arbetsyta. Annars finner jag det obekvämt att ha en diskmaskin där man ska stå och jobba (har det nu). När vi nu bygger kök är brednarbetsyta (140 cm) mellan diskho och spis ett av de val vi har prioriterat. www.salstatosee.blogspot.com

carinpeter skrev:
Alternativ 2, men endast pga av att du får bredare arbetsyta. Annars finner jag det obekvämt att ha en diskmaskin där man ska stå och jobba (har det nu). När vi nu bygger kök är brednarbetsyta (140 cm) mellan diskho och spis ett av de val vi har prioriterat. www.salstatosee.blogspot.com
Förstår vad du menar.Om DM ofta står öppen (lätt hänt kanske) kan den vara lite i vägen. (fast det är ju nära när man ska lägga i saker)

Jag kan ha 80 cm arbetsyta i alt 1 om jag minskar diskbänkskåpet till 60 cm.
Men arbetsyta i alt 2 blir ju fortfarande större, 100 cm.

PS. Ni verkar ju dock ha lite större yta att spela på.Trevligt att inte behöva
kompromissa lika mycket antar jag.:)

jag hade nog gjort helskåp brevid kylen och höjt upp diskmaskinen i ett av dessa kanske in med inbyggnadugn där med. men det blir mer jobb med el och avlopp och vatten.
men jag brukar ju oxå krångla till det:blushing:

annars alt 1. Haft bara lådhurtsar överallt förutom skräpskåpet dom är överläsgsna dom andra

marfons skrev:
Förstår vad du menar.Om DM ofta står öppen (lätt hänt kanske) kan den vara lite i vägen. (fast det är ju nära när man ska lägga i saker)

Jag kan ha 80 cm arbetsyta i alt 1 om jag minskar diskbänkskåpet till 60 cm.
Men arbetsyta i alt 2 blir ju fortfarande större, 100 cm.

PS. Ni verkar ju dock ha lite större yta att spela på.Trevligt att inte behöva
kompromissa lika mycket antar jag.:)
Jo, vi har kanske mer yta att spela på. Just nu har jag bara 60 cm mellan spis och ho (och där står diskmaskinen), så när jag nu fick önska fritt innan el, fläkt och vatten är draget blev det en låååång bänkskiva (en del kanske tycker att den är för lång). Men för er del tror jag i alla fall att alt 2 är bäst. Lycka till!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.