skriver meddelandet igen under "kök" och ser om någon kan ge mig goda råd

Jag bor i en treplansvilla från 1950, i nedre plan finns det en matkällare under trappen, det är en vanlig innerdörr och sedan går man ner några trappsteg och sedan är det ett utrymma på ca 2kvm. Det finns ett ventilationshåll nära marken som går ut på husets norrvägg.

Normalt så håller utrymmet en temperatur på ca 8-14 grader vilket är okej. Jag har tänkt att förvara både rotfrukter så som lök morötter där men även vin.

Problemet är att under sommarmånaderna så stiger temperaturen till en bit över 20 grader.

Förslag på lösningar, gärna billiga varianter!

Har kollat på tex olika vinkylningssystem men de är jättedyra, hade hoppats på att det fanns andra lösningar!!

Isolera mera till att börja med. En vanlig innerdörr hjälper ju inte direkt mot att hålla värmen ute. Kanske går att limma på tex frigolit på insidan av dörren.

Ventilera tillluft genom marken? Många moderna kontorsbyggnader använder nergrävda kulvertar under mark för att ta in frisk luft. Marken värmer/kyler då den inkommande luften som alltid håller en jämn sval temperatur. Kanske går att lösa billigt genom att gräva ner avloppsrör i någon Z form och sedan suga in luft till matkällaren genom detta med en liten fläkt. Vet dock inte hur många meter rör som skulle behövas. På jobbet var det 400 meter betongkulvert nergrävt med flera skarpa hörn för att öka ytan och tiden som luften kunde värmas upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.