Har nyligen köpt IKEAkök och är nöjd förutom att vårt kylskåp FRAMTID FC323/78
låter väldigt mycket och på ett sätt jag aldrig hört ett skåp låta förr. Tillräckligt högt
för att få konversationer hos gäster att stanna upp om vi sitter vid matbordet 5 meter
längre bort.
Hade en tekniker som var ute och vände, sa att skåpet är "normalt".
Bifogar texten från mitt mail till IKEA/Electrolux, hör gärna synpunkter från er; hur många fabriksnya kylskåp finns det därute som låter såhär?

....................................................................................................
Hej.

Reklamerade nyligen ett (nytt) kylskåp från IKEA, FRAMTID FC323/78, och enligt mailkonversation nedan
skickade IKEA ut en tekniker från Electrolux Hbg som skulle kolla på det. Bifogar papper från
Electrolux.
Problemet har jag, som totalt okunnig om kylskåp, beskrivit som möjligen ett trasigt kullager som
knarrar. Låter väldigt troligt att det kan vara insprutningen som spökar som teknikern påpekade.
Teknikern stannade dock inte tillräckligt länge för att lyssna på missljudet och kallade det för normalt.
När kylningscykeln går igång låter kylskåpet som alla andra, det uppstår en del ljud som man känner
igen om man bott i ett hushåll med kylskåp hela ens liv.
Ljudet alla andra människor reagerat på som hört det är dock av en helt annan kaliber och startar i slutet
av kylningscykeln. Istället för att jag ska försöka beskriva ljudet bifogar jag två länkar till youtube där ni kan
höra inspelning från kylskåpet. Jag ber er att lyssna på dessa, då bör det ju inte kunna finnas några tvivel
att det finns ett problem med kylskåpet. Lägg märke till hur ljudet ökar markant efter att jag försökt sätta igång
fläkten inuti kylen och att missljudet ökat från första tillfället jag spelade in vilket var 15 mars. Andra videon är
från 5 April

15 Mars: http://www.youtube.com/watch?v=JJJ6-diXw_E
5 April: http://www.youtube.com/watch?v=H5iK1tzlW0E

Kylskåpet har också en funktion där den cirkulerar luften i kylskåpet för att kyla varorna mer effektivt/jämnt
om det är varmt utanför kylskåpet. Om man trycker på den enda stora knappen inuti skåpet ska denna
cirkulationen sätta igång enligt manualen men kylen (fläkten) låter bara trögt, därav min första misstanke om
trasiga lager. Detta brydde sig teknikern inte om överhuvudtaget. Man kan tycka att detta andra fel borde räcka
för en reklamation.
Har aldrig hört ett kyslkåp låta såhär och då har jag ägt de som kostat 3ggr mindre än detta för 11 lök.

Skickar kopia till IKEA, Electrolux Hbg och öppet brev på byggahus.se
...................................................................................................................................................

Har du möjlighet att decibelmäta skåpet?
Det borde finnas ett maxvärde på hur myckert skåpet får låta, typ i skåpets tekniska beskrivning. Överskrider skåpet maxvärdet borde du få det utbytt teknikern inte kan reparera det.

Mitt nya skåp från BOSCH låter precis så där som en brölande kossa. Brummar enormt irriterande med. Är detta dagens melodi så blir jag oerhört besviken på ingenjörskonsten.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.