Kök
Linus Eriksson: Jag anlitade själv Snickargården i storfors för 3 år sedan. Väldigt nöjd med såväl service, produkt och pris så dom kommer får göra fler jobb åt mig. Vet att dom gör en hel del jobb åt museum och privatpersoner i Stockholm. https://snickargarden.se/
BirgitS: Behåll köket som det är (men ta gärna bort de där påklistrade listerna från tiden kring 1980), precis som du skriver är det i en kvalitet som är extremt dyr idag. Om man tar bort matplatsen i köket så går det att komplettera med fler skåp/vitvaror längs den väggen, t.ex. kyl och frys. Det verkar ju vara nära mellan köket och matplatsen, bara runt ett hörn. Diskhon går ju att
Purre: Och idag kom denna upp som borde passa ännu bättre. https://amzn.eu/d/5KOa7gd
limpax: [citat] Stämmer, sitter ett styrdon till motor på taket. Troligtvis är det med spjäll också vet inte det säkert dock. Jag undrar om man kan komma ifrån en alliansfläkt. Sätta in en vanlig och styra motorn på ”taket” på annat vis än en köksfläkt för 10 000😄
Saltis: Yes!! Tack!! Det funkar att vrida lucklåset helt åt andra sidan. Du är en hjälte - tack för filmen. Höll nästan på att ge upp 😅
Åsa Ingesson: Hej Jag har en kökskran som läcker vid diskmaskinensavstängsren. Vet ngn hur man byter packning och hur man får bort vredet?
Intet: Grundproblemet är spånskivan. Den tål inte fukt och måste därför skyddas, vilket är lättare sagt än gjort. En kanslist hjälper men det ger inget fullt skydd, så försiktighet med vattenskvätt anbefalless. Hade själv en likadan mot diskbänk utsn kantlist. Innan montering ställde jag spånskiva på högkant och blaskade på utspätt badrumstätskikt under några veckors tid när jag
HuvudetPaSpiken: Vad har ni för höjd på sockeln i ert kök?
Ossian K Olsson: Vedum har rätt hög sockel så det kan ju inte vara några större problem att ha rören under skåpen.
gravius: Är i samma läge. Fick du någon hjälp?
Biggle: [citat] Tänkte att 1.5 m säkerhetsavstånd för köksfläktar är svårt uppfylla. Men om det bara gäller uppåt så är det ju ok :)
BirgitS: [citat] Kan de någonsin placeras snyggt? Men enda stället där de inte är i vägen är väl till vänster om diskhon och inne i hörnet. Vad är det för skåp som är till vänster i första bilden? Hur är köksön tänkt att användas? Förutom för förvaring alltså, en sittplats på gaveln. Jag tror det blir lite mindre spring omkring i köket om diskhon är närmast kylen och spisen
returen: [citat] Blev avstängd för att jag kallade det programverk som det hette förr i tiden nu heter det timer shit the shit but same
Marica Andersson: [citat] Ser att detta är ett gammalt inlägg men har du bild på hur detta ser ut?/M
Dublin: Belysning behöver finnas över varje arbetsyta, så lampor vid fönstret blir bra. Vi håller själva på att förbereda för nytt kök och vi tänker nog tvärtom mot dig. Jag kan hålla med dig om att spottar inte är det snyggaste men väldigt praktiskt. Vi kommer ha spottar, förberett för taklampa (oklart om vi kommer ha någon inledningsvis men möjligheten ska finnas), bänkbelysning,
Agneta Lindkvist: Hej jag letar efter några luckor till IKEAs gamla kök Ståt. Lådfront 79,5 x 25 cm .. och 79,5 x 31 cm finns det någon som har ? Gamla luckor men skulle vilja byta dessa till en försäljning / Agneta [bild]
Rosa50: [citat] Intressant! Och så mycket enklar än att behöva slipa. Ska absolut prova det först
Awes78: Jag tänkte att det borde finnas en övergångsnippel för just detta ändamålet. Dvs inte en ”universal”. Slangen på diskmaskinen ser väldigt integrerad ut och inte direkt utbytbar för användaren. Jag har en förlängning ja, inte något från tidigare maskin. Haha ja så kan det se ut hos hemmafixare. Trodde du var van att se eftersom du hänger här ;-)
BirgitS: Epoxy har jag sett andra rekommendera när det har varit skador i laminatskivor. Annars är det väl vanligt att täta skarvarna med silikon.
magnu: [citat] Jag har kört alla mina "raka" sågningar med cirkelsåg och en hemmagjord såglinjal. För några år sedan kompletterade jaga köket och det var massvis med sågande med noggranna snitt. Hade jag vetat om hur jobbigt det skulle vara, så hade jag investerat i en sänksåg. Dessutom, så håller en sänksåg 90 graders sågvinkel mot skivan bättre än min cirkelsåg.
VilsenReno: [citat] Blir nog att jag gör detta, tror det passar min kompetensnivå bäst. Tusen tack för alla svar!
Dkvist: [citat] Det är bättre att på alla plan ta allt skriftligt än muntligt över telefon. Om du inte har koll på Konsumentköplagen 2022:260 så är det läge att läsa genom denna. Inte speciellt lång och förvånansvärt snäll formulerad för att vanliga dödliga ska kunna följa tråden.
Johan Gunverth: Den blir väl alldeles utmärkt. Finns i borstad koppar som din blandare och 2 mm tjock borde räcka. Glöm inte att maskera täckbrickan och bänkskivan när det skall limmas fast med silikon.
Matina Keserci: Mitt starka toalettrengöringsmedel råkade stå kvar några minuter på min rostfria diskbänk, och nu har ytan frätts bort och lämnat en fläck som inte går att få bort. Har någon tips på hur jag kan göra fläcken mindre synlig, eller är det kört ? Jag ska snart ha besiktning av min hyreslägenhet och behöver akut hjälp! 🥲
nb.: [citat] Slicka av det! En delikatess! Tänk bara var tallrikarna och besticken varit när man äter på restaurang 😀
Dr Benz: Tack för många bra tips. Blev ett test med snabblim som fyllde ut bra. Dock syns skadan fortfarande men det får jag leva med. Det verkar tätt och minimal risk för ytterligare skador.