Hej,

Vi har en gammal (alldeles för gammal men den funkat hur fint som helst) diskmaskin som monterades ut vid en mindre köksrenovering av hantverkare.

När de återmonterade diskmaskinen körde hantverkarna en disk och allt funkade fint. Vi anmärkte på att de inte hade satt tillbaka droppskydd och att slangarna från maskinen mer eller mindre låg inslängda rakt upp och ner på golvet. Eftersom droppskydd och upphängning av slangar inte ingick i offert gick vi med på att betala för detta (läropengar om att granska offert mer noga).

Hantverkaren kom tillbaka och monterade droppskydd och hängde upp slangar. Hantverkaren körde ingen disk efter detta.

Imorse när vi körde vår första disk så låg en rejäl mängd smutsvatten kvar i botten efter färdigt program. Jag tömde vattnet för hand, rengjorde filtret och kontrollerade pump. Ingen blockerande smuts påträffad.

Jag tänker att det borde vara upphängningen av slangar som är boven. Skulle ni kunna ta en titt och se om det ser rätt ut, jämför jag med installationsguider så ser det ut att vara en hel del böjar. Finns det något skäl att tro att det skulle kunna vara ett sammanträffande att maskinen ger upp just nu? Vad har vi för möjlighet gentemot hantverkaren, kan vi be (kräva) om att de kommer hit och felsöker utan kostnad?

Vi förstår helt att maskinen är föråldrat och att den kan behöva bytas ut, men samtidigt har den fungerat felfritt hittills.

Tack!

• Diskmaskinens avloppsslangar och rör under köksbänk, upphängda med många böjar. Droppskydd och kopplingar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smutsvatten i botten av en diskmaskin efter avslutat diskprogram, med synliga matrester och diskarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Avloppsslangen till diskmaskinen ser väldigt lång ut, är den skarvad?

Du kan väl kolla så inte avloppslangen har blivit vikt bakom maskinen.
Kan så klart ha skett då dom ställde tillbaka den efter montering av droppskydd.
Är bara du drar ut maskinen och kollar. Det skall du väl inte behöva kalla på hantverkare för att göra.
Maskinen verkar inte ha fungerat alls då det är skitigt diskvatten som är i den.
Men du hör väl om avloppspumpen går i den?
Dels låter pumpen och även så hörs det i diskhons avlopp när vattnet kommer pumpas ut.
Låter inte pumpen kan du inte belasta hantverkarna
Låter den med pumpar inget vatten så kan det så klart ha blivit ett veck på slangen

• Gilla
jojje 52 och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Avloppsslangen till diskmaskinen ser väldigt lång ut, är den skarvad?
Lite oklart. Det är samma slang som den alltid har haft om jag inte har helt fel för mig.

Det är inget vi har efterfrågat eller tillfrågats av hantverkarna.

Tack för ditt svar.

BirgitS
Avloppsslangen ska gå högre upp, helst ända upp till undersidan av bänkskivan, samt sitta fast där uppe. Den där plastbågen som nu är längst till vänster ska väl vara högst upp för att få till en bra båge uppe vid bänkskivan.

Kolla om det står något i diskmaskinens manual om hur avloppet ska dras för att den ska fungera. Det brukar gå att ladda ner manualen på tillverkarens supportsidor.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du kan väl kolla så inte avloppslangen har blivit vikt bakom maskinen.
Kan så klart ha skett då dom ställde tillbaka den efter montering av droppskydd.
Är bara du drar ut maskinen och kollar. Det skall du väl inte behöva kalla på hantverkare för att göra.
Maskinen verkar inte ha fungerat alls då det är skitigt diskvatten som är i den.
Men du hör väl om avloppspumpen går i den?
Dels låter pumpen och även så hörs det i diskhons avlopp när vattnet kommer pumpas ut.
Låter inte pumpen kan du inte belasta hantverkarna
Låter den med pumpar inget vatten så kan det så klart ha blivit ett veck på slangen
Hej, tack för svaret.

Jag tänker att eftersom de återmonterade maskinen och testade den först, då fungerade de den fint.

Först efter (utan att ha flyttat på maskinen) slangarna drogs om uppstod felet. Då borde jag väl ha möjlighet att be om felsökning/reklamation?

Tack.

BirgitS
Fast uppenbarligen har de ju väldigt dålig kunskap om installation av diskmaskin, eller struntar i det, så det kan ju bli bättre resultat om du gör det själv.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.