A AndersS skrev:
Jag hade tagit bort fläkten om den inte längre ska användas.
Menar du motorn på taket och bytt till en vanlig huv utan motor?

P Potatis1 skrev:
Om du monterar en ny köksfläkt skulle jag tagit bort fläkt, som inte fungerar, på taket för den försämrar luftflödet.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
D
P Potatis1 skrev:
Att du måste upp på taket är nog ofrånkomligt.
Har lite frågor runt ert hus, när är det byggt?
Sitter det en kryddhylla ovanför spisen?

BirgitS
En hel del verkar byta ut vanliga köksfläktar mot kåpa och takfläkt för att slippa oljudet inne.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Att du måste upp på taket är nog ofrånkomligt.
Har lite frågor runt ert hus, när är det byggt?
Sitter det en kryddhylla ovanför spisen?
Huset byggt 1963. Nej ingen kryddhylla jag är 99% säker på att det är endast en köksfläkt dvs inte till ventilation. Det står ex i besiktningsprotokollet frn när vi köpte huset att det är självdrag.

BirgitS BirgitS skrev:
En hel del verkar byta ut vanliga köksfläktar mot kåpa och takfläkt för att slippa oljudet inne.
Hej tack ja vi är medvetna om det men prisskillnaden är stor. Ca 30tkr för att byta spiskåpa och motor jämfört med ca 5000kr normal fläkt. Finns annat jag hellre prioriterar.

D
P Potatis1 skrev:
Hej tack ja vi är medvetna om det men prisskillnaden är stor. Ca 30tkr för att byta spiskåpa och motor jämfört med ca 5000kr normal fläkt. Finns annat jag hellre prioriterar.
En tex Vilpe ligger på 4500 inkl moms, du skriver att du har en takfläkt för ventilation nu så spiskåpan behöver du bara byta om den befintliga har gamla mått och inte passar in i det nya köket.
Och en ny kåpa kostar inte 25 tkr.

Du har inte svarat på hur gammalt huset är men säger att det är självventilerat.

Du gör som du vill men tex i ett 80-tals hus hade man kryddhyllefläktar vilka byttes ut mot takfläkt för att ljudsanera.

Kryddhyllefläkten gick 24/24 för att få ett undertryck i huset om det var självventilerat för att inte riskera fukt eller mögel i väggarna.
Det finns information att hämta tex på Boverket självventilationens funktion är väderberoende.

Ditt hus din plånbok dina beslut.

Lycka till.

P.s se nästa inlägg angående byggår.

Redigerat:
D
P Potatis1 skrev:
Huset byggt 1963. Nej ingen kryddhylla jag är 99% säker på att det är endast en köksfläkt dvs inte till ventilation. Det står ex i besiktningsprotokollet frn när vi köpte huset att det är självdrag.
Missade ditt inlägg om byggåret, men vidhåller behovet av undertryck.

Att vingla omkring på ett tak är inte kul men ibland måste man.

P Potatis1 skrev:
Hur har du kommit fram till 30 tkr?

Nu är nya fläkten ikopplad och testad med rökpatron. Kom ut massor med rök ur den gamla fläkt/motorn på taket så håller tummarna för att det fungerar lika bra med matoset. Får se om några veckor när bänksskivan är installerad om det fungerar på riktigt.

Gällande undertryck, det hade säkert inte skadat men det finns iallafall en knapp på nya fläkten som kan köra på nån sorts ventilationsläge en timme om man trycker på den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.