2 483 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Spishäll som är enormt långsam… varför? 😴
Jo. 🧐😉
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 602 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 602 inlägg
Snabb som Gunde Svan låter inte så imponerande; han körde sällan lopp kortare än 10 km och ett sånt tar definitivt längre tid än att steka ägg. Det man skulle vilja ha är en spis snabb som Magnus Uggla.Fotografen skrev:
Jag har varit med om något liknande. Jag och brorsan har samma typ av spis, samma ElektroHelios-Electrolux partnummer.. Ren slump, han hyr sin kåk.
Glaskeramik, inte induktion
Nåväl, hans stekplatta var otroligt långsam, min är snabb som Gunde Svan.
Det visade sig bero på hans stekpanna, något i aluminium. Jag har inte fördjupat mig i det hela men med en annan stekpanna blev den lika snabb.
Ja någonting är iaf rejält fel här.
Min keramhäll bryr sig inte ett smack om vad jag ställer på den.
Vrider jag upp på max så kramar den på i princip konstant.
Tempsensorfel? Elektronikfel?
Är det lika med alla zoner?
Min keramhäll bryr sig inte ett smack om vad jag ställer på den.
Vrider jag upp på max så kramar den på i princip konstant.
Tempsensorfel? Elektronikfel?
Är det lika med alla zoner?
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Tror det var i spiskontakten som vederbörande "ordnade" detta. Det var många år sedan så kommer inte ihåg exakt. Det jag vet är att denna spishäll behövde kopplas in igen exakt enligt spec av mig personligen, efter att ha behövt mäta och dona och inte helt enkelt.useless skrev:
Det som elektrikern troligen gjorde var att koppla om ett par av 400V-stiften i kontakten mot nolla, istf att att köra via fas vilket var hällens spec/krav. Skit samma det funkar lika bra idag 10 år efter som det gjorde innan denna misslyckade "åtgärd".
Vad detta säger är egentligen bara en sak: prata med anläggningsinnehavaren innan det görs "åtgärder". Utgå inte från vad man kanske kunde tro.
_
Själva Perilex-uttaget förutsätts givetvis helt enligt spec och ska alltid ha varit det. Jag kommer att dubbelkolla detta igen i morgon, tack för en inte obefogad kommentar - som sagt länge sedan. Återkommer om utfall.
Redigerat:
Klicka här för att svara