M
Håller på att bygga köksö av IKEAS METOD-skåp och letar efter en täckskiva till ”baksidan”. IKEAs egna är bara för respektive skåp, så för att slippa skarvar tänkte jag sätta en tillsågad MDF.

Men finns inga färdigmålade vita? Storleken är 80 cmhög och 140 cm bred. Måste jag måla själv?

M EmmaRa skrev:
Håller på att bygga köksö av IKEAS METOD-skåp och letar efter en täckskiva till ”baksidan”. IKEAs egna är bara för respektive skåp, så för att slippa skarvar tänkte jag sätta en tillsågad MDF.

Men finns inga färdigmålade vita? Storleken är 80 cmhög och 140 cm bred. Måste jag måla själv?
Ja det måste du.

Du sågar till en skiva och lämnar till ett måleri.

M EmmaRa skrev:

En härdad glasskiva som man målar på baksidan blir snyggt ock tåligt.
https://interglas.se/shop/4-mm-hardat-306p.html
Eller en vit spånskiva?
https://www.trabutiken.se/shop/vit-melamin-spaanskiva-16743p.html

• Gilla
milimani
  • Laddar…
M
Behöver en så lätt 10 mm-skiva som möjligt, vad är viktskillnad på spån och mdf?

M EmmaRa skrev:
Behöver en så lätt 10 mm-skiva som möjligt, vad är viktskillnad på spån och mdf?
MDF väger ungefär 1kg mer på en skiva med dina dimensioner.
Borde inte spela så stor roll.

• Gilla
milimani
  • Laddar…
M
Peter2400 Peter2400 skrev:
En härdad glasskiva som man målar på baksidan blir snyggt ock tåligt.
[länk]
Eller en vit spånskiva?
[länk]
Melamin är OK för kök eller hur? Inga giftigheter i det?

M EmmaRa skrev:
Melamin är OK för kök eller hur? Inga giftigheter i det?
Inte giftigt att äta på, finns tallrikar i melamin tex.
Att äta det i pulverform är däremot ganska giftigt.

Glöm inte bort att fötterna bygger 8cm också. Jag lät Hornbach såga till en skiva som jag rollade med samma färg som väggen.

Träskiva målad i väggfärg installerad som fot på konstruerat träbord på ett parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rabbithole Rabbithole skrev:
Glöm inte bort att fötterna bygger 8cm också. Jag lät Hornbach såga till en skiva som jag rollade med samma färg som väggen.

[bild]
Hur satte du dit skivan mot stommen?

M milimani skrev:

Ska också ha mdf skiva och måla, är det bara att spackla igen skruvarna som man gör på gipsskivor?

Något annat man behöver tänka på, som att ha skivan 1-2mm ovanför golvet pga fukt eller ska man ha silikon under osv?

E evoline skrev:
Hur satte du dit skivan mot stommen?
Förborrade och försänkte gipsskruv som jag spacklade över och målade. På några ställen har jag limmat med MS Polymer(typ BT Multibond) och klämt med tvingar. Klart att föredra så man slipper spackling om det är speciell yta som t.ex. färdiglackade täckskivor

Förborrade och försänkte gipsskruv som jag spacklade över och målade. På några ställen har jag limmat med MS Polymer(typ BT Multibond) och klämt med tvingar. Klart att föredra så man slipper spackling om det är speciell yta som t.ex. färdiglackade täckskivor
Tack, men hur skruvade du skivan mot stommen, finns inte många ställen, eller är det mot kanten bara?
Eller satte du upp annat bakom stommarna för att fästa skivan mot?

Tack på förhand

Beror på var, enklaste är att skruva mellan hålen för hyllplan från insidan av skåpet ut.

Beror på var, enklaste är att skruva mellan hålen för hyllplan från insidan av skåpet ut.
Aha tack, tänkte inte på det.
Och inte skruva igenom mdf, slippa spackla och slipa, gjorde du så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.