Håller på att bygga köksö av IKEAS METOD-skåp och letar efter en täckskiva till ”baksidan”. IKEAs egna är bara för respektive skåp, så för att slippa skarvar tänkte jag sätta en tillsågad MDF.
Men finns inga färdigmålade vita? Storleken är 80 cmhög och 140 cm bred. Måste jag måla själv?
Men finns inga färdigmålade vita? Storleken är 80 cmhög och 140 cm bred. Måste jag måla själv?
Ja det måste du.M EmmaRa skrev:
Du sågar till en skiva och lämnar till ett måleri.
En härdad glasskiva som man målar på baksidan blir snyggt ock tåligt.M EmmaRa skrev:
https://interglas.se/shop/4-mm-hardat-306p.html
Eller en vit spånskiva?
https://www.trabutiken.se/shop/vit-melamin-spaanskiva-16743p.html
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Ska också ha mdf skiva och måla, är det bara att spackla igen skruvarna som man gör på gipsskivor?M milimani skrev:
Något annat man behöver tänka på, som att ha skivan 1-2mm ovanför golvet pga fukt eller ska man ha silikon under osv?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Förborrade och försänkte gipsskruv som jag spacklade över och målade. På några ställen har jag limmat med MS Polymer(typ BT Multibond) och klämt med tvingar. Klart att föredra så man slipper spackling om det är speciell yta som t.ex. färdiglackade täckskivorE evoline skrev:
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Tack, men hur skruvade du skivan mot stommen, finns inte många ställen, eller är det mot kanten bara?Rabbithole skrev:
Eller satte du upp annat bakom stommarna för att fästa skivan mot?
Tack på förhand
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 288 inlägg
Beror på var, enklaste är att skruva mellan hålen för hyllplan från insidan av skåpet ut.
Produkter som diskuteras: "mdf skruv"
MDF-skruv elförzinkad 200-pack FAST
För sammafogning av MDF-skivor
141 kr inkl moms
Läs mer