Vi har satt in de grågröna köket Bodarp från Ikea. Luckorna har en plastfolie som framsida. Och det står på deras hemsida att ”Folie ger en len och praktisk yta som står emot fukt och fläckar och är enkla att rengöra.”

MEN det är exakt tvärtom. Det blir jättelätt fläckigt och de är i princip omöjligt att torka/göra rent utan att de blir flammigt/torkränder. Dessa torkränder syns jättemycket när solen ligger på och förstör verkligen hela intrycket av köket..

I manualen står det ”Eftertorka med torr trasa. Rengör med mjuk trasa fuktad i vatten och ev. rengöringsmedel utan slipmedel eller tvållösning.” Detta har jag givetvis testat och det blir ändå torkränder. Jag har också testat mirakeltrasa.

Någon här med Bodarps luckor? Hur gör ni för att göra rent och undvika att det blir flammigt/torkränder?

Jag har pratat med en bekant med samma kök som har samma problem. Hen har försökt reklamera köket pga detta.

Med vänlig hälsning, Matilda

• Gilla
Gani och 1 till
  • Laddar…
Hej!

Upplever exakt samma problem. Normala fett fläckar från händer osv är nästan omöjliga att få bort, har provat det mesta. Kör nu såpa och gnuggar rejält med blöt fibertrasa, sedan direkt på med torr fibertrasa. Att få rent en front på en låda tar ca 10 minuter och att göra rent alla skåpsluckor tar flera timmar och då blir det ändå inte bra! Så besviken på att ett nytt kök ser flera år gammalt ut. Känns inte som att det ska vara så här!

• Gilla
L8berg
  • Laddar…
D DahlEricsson1000 skrev:
Hej!

Upplever exakt samma problem. Normala fett fläckar från händer osv är nästan omöjliga att få bort, har provat det mesta. Kör nu såpa och gnuggar rejält med blöt fibertrasa, sedan direkt på med torr fibertrasa. Att få rent en front på en låda tar ca 10 minuter och att göra rent alla skåpsluckor tar flera timmar och då blir det ändå inte bra! Så besviken på att ett nytt kök ser flera år gammalt ut. Känns inte som att det ska vara så här!
Jag håller helt med dig. Det är inte rimligt att det ska vara så svårt att göra rent och få det bra. Jag har varit i kontakt med Ikea nu och de har öppnat ett reklamationsärende.

De tips jag fick av dem var att använda vatten med lite fönsterputs i samt mirakeltrasa. Jag har testat båda och de har inte gjort någon skillnad.

Hon frågade också om vi följt instruktionerna dvs torkat av luckorna med vatten/såpalösning när vi tog av skyddsplasten. Vilket vi har! De ska tydligen göra luckorna mer härdade.

M Matildamalte skrev:
Jag håller helt med dig. Det är inte rimligt att det ska vara så svårt att göra rent och få det bra. Jag har varit i kontakt med Ikea nu och de har öppnat ett reklamationsärende.

De tips jag fick av dem var att använda vatten med lite fönsterputs i samt mirakeltrasa. Jag har testat båda och de har inte gjort någon skillnad.

Hon frågade också om vi följt instruktionerna dvs torkat av luckorna med vatten/såpalösning när vi tog av skyddsplasten. Vilket vi har! De ska tydligen göra luckorna mer härdade.
M Matildamalte skrev:

återkoppla gärna när du vet mer. Vore mycket intressant att veta hur Ikea återkopplar i ärendet.

Fått någon återkoppling från Ikea?

• Gilla
Project Mellangården
  • Laddar…
D DahlEricsson1000 skrev:
Fått någon återkoppling från Ikea?
Jag har fått skickat in en lucka som de tydligen skulle undersöka.. Väntar med spänning... Jag återkommer!

Hej! Vi har Bodarp i vårt kök sedan ett år tillbaka och är jättebesvikna av samma anledningar. Bifogar några bilder. Har varit i kontakt med Ikea och fått följande svar (se nedan). Vi har inte gett upp och väntar med spänning på Ikeas återkoppling i det här ärendet ovan.

”Vår bedömning är att missfärgningarna ni upplever på era luckor är fettfläckar/vattenfläckar som troligen har uppkommit till följd av att något har runnit, kommit i kontakt med ytan på luckorna och på så sätt skapat missfärgningarn och lagt sig som en hinna på ytan när ni har försökt att rengöra dem. Det kan uppstå från exempelvis matos från när man lagar mat, diskar eller råkar ta i luckorna med fingrarna. Bodarp är en matt kökserie med luckor som inte på något sätt är i sämre kvalité än någon annan däremot kan man se dessa fläckar tydligare när ytan är matt gentemot exempelvis en högglansig lucka. I ert ärende gör vi bedömningen att detta inte är en defekt från ett produkt eller tillverkningfel och därmed gäller inte garantin och det är ingen godkänd reklamation utan vi gör vår bedömning att fläckarna har uppstått till följd av att något har runnit nerför dem som sen har lämnar en hinna över luckorna som upplevs som flammiga.”

• Matt kökslucka med strimmiga fläckar och missfärgningar orsakade av fett och vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kökslucka med synlig missfärgning och fläckar som beskrivits i ett klagomål.
    Skapa konto
  • Kökslucka med synliga fett- och vattenfläckar som visar missfärgningar och hinna.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Wow
Huddingebo
  • Laddar…
Jag kör med fönsterputs. Hjälper lite, men jag har samma problem som er

Sjukt att Ikea tycker det ser ok ut och inte anser att det är fel. Exakt så har vi också så det verkar vara ett vanligt förekommande fel och ”fett” från fingrar är ju givet i ett kök men ska ju gå att torka bort.

Hej, vi satte in samma kök för knappt ett år sedan och har samma problem. De märktes direkt och jag har nu ett pågående ärende med IKEA där man säger att mirakeltrasan ska lösa problemen med fläckarna. Ska testa detta i helgen men jag tvivlar utifrån vad jag läst i detta forum. Min hållning är att ett kök ska funka i ett kök. Jag kan förstå att fläckar lättare syns på matta luckor men det ska gå att få bort, och det ska inte IKEA försöka snacka bort.

Jag har också ringt till IKEA.s köksavdelning för att höra mig för om materialet utan att berätta om mina erfarenheter. Frågade om folien, känsligheten och om det finns några särskilda " förhållningsregler" gällande skötseln, av Bodarp Enligt uppgift från den jag talade med tål luckorna fukt och är tåliga. Man sa också tydligt på en konkret fråga att det inte finns något särskilt som man måste tänka på, och att köket är testa som alla andra och att det håller samma kvalitet. Det skulle inte heller behövas någon särskild hantering. Falsk marknadsföring från IKEA vilket jag tycker är allvarligt. Jag har nu ett pågående reklamationsärende.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Adam Wilhelm Adam Wilhelm skrev:
Hej! Vi har Bodarp i vårt kök sedan ett år tillbaka och är jättebesvikna av samma anledningar. Bifogar några bilder. Har varit i kontakt med Ikea och fått följande svar (se nedan). Vi har inte gett upp och väntar med spänning på Ikeas återkoppling i det här ärendet ovan.

Ett dåligt svar tycker jag och argumentationen är svag. Lite lustigt att man också skriver "råkar ta i luckorna med fingrarna" . Självklart finns det fingrar, vatten och matos i ett kök. Om problemen inte bedöms vara en defekt eller ett tillverkningsfel är det ju produkten som inte håller för den miljö som den ska finnas i. Jag har nu ett pågående reklamationsärende. Jag har också skickat in bilder och känner igen mig i den problematik som ni anda redovisar. Vi har exempelvis prickar/ fläckar ovanför spisen som inte går att få bort .Det måste köksluckor klara av. Om inte håller inte IKEA-köken måttet och garantin ska gälla utifrån det utfästelser som ges.

”Vår bedömning är att missfärgningarna ni upplever på era luckor är fettfläckar/vattenfläckar som troligen har uppkommit till följd av att något har runnit, kommit i kontakt med ytan på luckorna och på så sätt skapat missfärgningarn och lagt sig som en hinna på ytan när ni har försökt att rengöra dem. Det kan uppstå från exempelvis matos från när man lagar mat, diskar eller råkar ta i luckorna med fingrarna. Bodarp är en matt kökserie med luckor som inte på något sätt är i sämre kvalité än någon annan däremot kan man se dessa fläckar tydligare när ytan är matt gentemot exempelvis en högglansig lucka. I ert ärende gör vi bedömningen att detta inte är en defekt från ett produkt eller tillverkningfel och därmed gäller inte garantin och det är ingen godkänd reklamation utan vi gör vår bedömning att fläckarna har uppstått till följd av att något har runnit nerför dem som sen har lämnar en hinna över luckorna som upplevs som flammiga.”

Hej

Jag upplever samma problem med Bodarp, fettfläckar och fingeravtryck som inte går att torka bort hur mycket man än försöker. Har också inlett en reklamationsprocess med IKEA, får se vad det slutar. De menade på att man behöver torka med medel direkt efter man tagit av skyddsfolien vilket jag inte gjorde, jag torkade med fuktig trasa vilket ska funka lika bra enligt bruksanvisningen. Känns tyvärr som att ytan är för porös på något sätt, håller med tidigare att man får räkna med att behöva städa oftare med en matt yta, men att man aldrig kan få det helt rent är inte godkänt tyvärr.

• Gilla
L8berg
  • Laddar…
hej! Står det skrivet någonstans att man behöver torka med medel direkt efter man tagit av skyddsfolien menar de?

Johanlars Johanlars skrev:
Hej

Jag upplever samma problem med Bodarp, fettfläckar och fingeravtryck som inte går att torka bort hur mycket man än försöker. Har också inlett en reklamationsprocess med IKEA, får se vad det slutar. De menade på att man behöver torka med medel direkt efter man tagit av skyddsfolien vilket jag inte gjorde, jag torkade med fuktig trasa vilket ska funka lika bra enligt bruksanvisningen. Känns tyvärr som att ytan är för porös på något sätt, håller med tidigare att man får räkna med att behöva städa oftare med en matt yta, men att man aldrig kan få det helt rent är inte godkänt tyvärr.

• Gilla
Gani
  • Laddar…
hej! Står det skrivet någonstans att man behöver torka med medel direkt efter man tagit av skyddsfolien menar de?
Såhär står det i monteringsanvisningen:

• Skärmavbild av IKEA monteringsanvisning på svenska om rengöring och hantering av produkter med skyddsfilm.
    Skapa konto
M

tycker det är lustigt att de skriver att det kan uppstå om man råkar ta på luckorna :D

att det dessutom skulle leda till dessa rinnande fläckar är ju också något man kan fundera på.

• Gilla
Odie76
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.