Hej,
vi håller på och planerar köket och funderar på en kombinerad ugn och micro.

1. Någon som har erfarenhet av denna kombination? Hur tycker ni det fungerar?

2. De flesta sådana kombinationer är bara 45 cm höga. Ni som har en 45 cm hög ugn, vad tycker ni om denna, räcker det eller känns den för liten?

• Gilla
Ssarh
  • Laddar…
1. Har en kombinerad varmluftugn/micro (Electrolux EOK86030X) sedan ett år tillbaka. Valde detta istället för micro och har en vanlig större inbyggnadsugn utöver detta. Har aldrig haft en bättre micro och det är perfekt med en extra varmluftsugn när man ska laga flera ugnsrätter samtidigt som kräver olika temp.

2. För mig så skulle det inte funka med enbart en kombiugn, men det beror väl lite på livssituationen. I ett singelhushåll där man inte vill utöva allt för avancerad matlagning t.ex. så skulle det säkert räcka.

Om ni har plats och ekonomi så slå till på en kombiugn + en vanlig med pyrolysrengöring (den bekvämligheten är värd mkt mer än man tror).

Tack så mycket för input. Var väl lite det svaret jag var rädd för, att bara en kombi blir för lite/för dåligt.

Jag har precis samma erfarenhet som dan-lind och håller med till 100% om både punkt 1 och 2.

AXS
Och en till!

+1

Fast Smeg har ju S201X, en fullstor (60x60) kombinationsugn med mikro som kanske kan passa!

dan-lind skrev:
1. Har en kombinerad varmluftugn/micro (Electrolux EOK86030X) sedan ett år tillbaka. Valde detta istället för micro och har en vanlig större inbyggnadsugn utöver detta. Har aldrig haft en bättre micro och det är perfekt med en extra varmluftsugn när man ska laga flera ugnsrätter samtidigt som kräver olika temp.

2. För mig så skulle det inte funka med enbart en kombiugn, men det beror väl lite på livssituationen. I ett singelhushåll där man inte vill utöva allt för avancerad matlagning t.ex. så skulle det säkert räcka.

Om ni har plats och ekonomi så slå till på en kombiugn + en vanlig med pyrolysrengöring (den bekvämligheten är värd mkt mer än man tror).

Är jättesugen på denna kombiugn från Electrolux EOK86030X och ha precis som dan-lind en extra liten ugn och bli av med mikron som står på bänken och skräpar :) men har haft lite funderingar kring just mikrofunktionen. Dan-lind verkar positivt att du skriver du aldrig haft en bättre mikro, kan du berätta lite varför? Jag undrar är det krångligt/tar lång tid och ställa om/in till mikro? (har småbarn och blir mycket värma mat och flaskor), det är väl en digital display (ingen knapp&vred). Har också undrat om den värmer väldigt ojämt (en vanlig mikro värmer ju alltid lite ojämn) men tänker då det inte är någon tallrik som snurrar? Något annat du kan berätta om den? Skulle bli jätteglad för svar

mrs_c:
Det är inte omständigt att ställa in mikron. Ett tryck på startknappen så kör den igång direkt med 30 sekunder på högsta effekt (1000W). En annan knapp väljer microeffekten. Separat knapp för att välja andra ugnsfuntioner (varmluft, grill, olika kombinationer med mikro). Sen finns det knappar för olika program, tid osv. I och med att allt är touchknappar så är det lätt att hålla rent.

Ojämn värme ligger lite i mikrovågsugnens natur, det kan mig veterligen ingen roterande tallrik avhjälpa helt. Små barnportioner har jag aldrig märkt det problemet med och när man värmer större mängder så får man se till att antingen röra om efter halva tiden eller bara låta värmen fördela sig en stund efteråt. Ska man värma välling etc så ser man till att ha en metallsked i flaskan medan man värmer.

Det jag uppskattar mest med mikrodelen är den höga effekten samt autoprogammen (t.ex. upptining av bröd funkar perfekt).

dan-lind tusen tack, låter jättebra, en sådan får det bli. Hade aldrig hört det där om metallsked i flaskan när man värmer välling, blir det jämnare varmt då el varför är det bra?

Att ha en sked i är bra inte bara när man värmer välling utan överhuvud taget när man värmer vätska i jämförelsevis höga och smala kärl (flaskor, muggar, glas). Den motverkar sådan där plötslig, nästan explosiv överkokning som man kan få. Jag kan inte riktigt förklara varför men gissar att det har att göra med att den får värmen att fördela sig fortare och bättre i höjdled.

farzan tack så mycket, har haft en del vällingutbrott:) i mikron så nu blir det sked i flaskan framöver!

Min micro rök nu sönder, och funderar på att ev ersätta med en kombinationsugn.
Den elektrolux som pratas om här ligger ju på 10.000 och har en inbyggnadshöjd på 38cm, jag behöver 46cm för att den skall passa in där den gamla micron satt.

Funkar dessa kombinationugnar som en mindre varmluftsugn enbart också, eller är microvågorna på så att säga?
Hittade en Whirlpool AMW http://www.tretti.se/vitvaror/mikrovagsugnar/inbyggnad/whirlpool-amw-522-ix , någon som har erfarenheter av denna?

pbengtson, Siemens har kombiugnar som är något högre än Elux (kring 45 cm) och som har fått beröm i andra trådar av folk som har dem.

Det brukar att gå att använda funktionerna var för sig eller i kombination. Oftast är det gjort så att mikrofunktionen är mest lättillgänglig eftersom det ofta är den man använder mest eller i alla fall med störst brådska...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.