1 468 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Snabbt smakråd angående kakel
Vi håller på att sätta kakel i köket och står i valet och kvalet hur vi ska göra kaklet vi har är Höganäs metropol
http://www.cchoganas.se/default.asp?pid=66
Det är den mönstrade plattan på bilden.
P.g.a. mönstret vill vi inte ha för mycket och nu funderar vi på om vi ska ha 3 rader högt enbart på kökets långsida eller om vi ska ha 2 rader högt och då även ha på bänkskivornas kortsidor.
Problemet med 3 rader högt är att då kommer vi inte att kunna sätta fläkten där kaklet slutar utan den kommer att ha kåpan på kaklet och "röret" ovanför. Kan kanske bli svårt/fult att få det snyggt med anslutningen vägg/fläkt då. Då kommer vi också att behöva måla kortsidan vid vasken med våtrumsfärg.
Problemet med 2 rader högt över hela är att det då kommer att bli fult på den sida där vi har överskåp för där kan ju kaklet bara gå 50 cm men på andra där det inte finns överskåp blir det ca 65 cm så det blir välditg osymmetriskt.
http://www.cchoganas.se/default.asp?pid=66
Det är den mönstrade plattan på bilden.
P.g.a. mönstret vill vi inte ha för mycket och nu funderar vi på om vi ska ha 3 rader högt enbart på kökets långsida eller om vi ska ha 2 rader högt och då även ha på bänkskivornas kortsidor.
Problemet med 3 rader högt är att då kommer vi inte att kunna sätta fläkten där kaklet slutar utan den kommer att ha kåpan på kaklet och "röret" ovanför. Kan kanske bli svårt/fult att få det snyggt med anslutningen vägg/fläkt då. Då kommer vi också att behöva måla kortsidan vid vasken med våtrumsfärg.
Problemet med 2 rader högt över hela är att det då kommer att bli fult på den sida där vi har överskåp för där kan ju kaklet bara gå 50 cm men på andra där det inte finns överskåp blir det ca 65 cm så det blir välditg osymmetriskt.
Nu har vi satt två rader på långsidan och kommit fram till att det är precis tvärtom mot vad vi trodde med mönstret. Det är snarare så att man behöver ordentligt med kakel för annars ser det ut som ett frimärke bara. Så det blir 3 rader + att det blir på kortsidorna. Så nu måste jag åka till Beijer och beställa 2 paket kakel till på måndag.
Såg denna tråd först nu. Men 3 rader kakel, absolut! Däremot är jag mer tveksam till kortsidorna. Oftast är det snyggast att bara ha kakel på långsidan. Kortsidorna målar/tapetserar man i samma färg som övriga väggar. Risken är annars att det ser trångt och rörigt ut.
Jo, jagtänkte mig efter din beskrivning att kortsidorna var lika djupa som bänken. Enligt min mening så är det risk för att det kommer att se ut som en "holk" med kakel på kortsidorna, men ju längre bänk desto mindre risk för detta. Själva har vi en diskbänk med vägg på kortsidorna som endast är 240cm lång, där har vi bara målade väggar på kortsidorna, allt annat hade blivit fel (hos oss). De enda som vet och kan tycka vad som är ätt hos er ni själva.
Klicka här för att svara